menu
lightspeed ecommerce

Hoe duurzaam verpakt Bol.com?

In april verkondigde Bol.com meer artikelen duurzamer te verpakken. Het is een stap in de goede richting. Toch gaat het nog vaak mis, blijkt uit verontwaardigde reacties van klanten op social media. Bovendien gaat de verduurzaming niet op voor het groeiende aandeel externe verkopers.

“Beetje overdreven, Bol.com. Een gigantische doos voor een rugzak. Volgende keer een passende verpakking”, zet Marieke op 8 juli op de Facebookpagina van het platform. Diezelfde dag beklaagt Jojanneke: “Ben serieus fan van Bol, maar kom op zeg! Twee boeken tegelijk besteld, komen op dezelfde dag in twee dozen? Terwijl ze met ruimte over in eentje passen?”

Verpakking na logistiek grootste vervuiler

Klachten over de 'duurzame' verpakkingen van Bol.com
(Klik voor groter formaat.)

Vanaf juni zouden 3,5 miljoen artikelen die al in een kartonnen verpakking zitten geen extra omdoos krijgen. Ook zouden 100.000 niet-breekbare artikelen, waaronder rugzakken, voortaan in een verzendzak van recyclebaar plastic worden geleverd. En voor ongeveer een derde van de Bol.com-bestellingen worden verpakkingen op maat gemaakt met behulp van enkele verpakkingsmachines.

De duurzamere verpakkingen moeten bijdragen aan de ambitie om in 2025 de CO2-uitstoot per pakket naar nul terug te brengen. Een mooi initiatief, want volgens onderzoek van Thuiswinkel wordt in de ecommerce gemiddeld tussen de 70 en 80 procent lucht per pakket vervoerd. Na logistiek zijn verpakkingen op dit moment de grootste vervuilers van Bol.com, met 20 procent van haar CO2-uitstoot.

‘De kleinere dozen waren op’

Ondanks de duurzame plannen ontvangen klanten nog geregeld te grote dozen of meerdere pakketjes voor één bestelling. Voor het laatstgenoemde beroept Bol.com zich in een Facebook-reactie op verzending vanuit verschillende magazijnen. Als een artikel (nog) niet op voorraad is, kan het ook gebeuren dat klanten voor een order meerdere pakketten thuisgestuurd krijgen. Of: “De kleinere dozen waren waarschijnlijk op”, reageert een klantenservicemedewerker op sociale media.

Geen plan voor externe verkopers

Klachten over de 'duurzame' verpakkingen van Bol.com
(Klik voor groter formaat.)

Klanten die producten bij een partnerverkoper bestellen, worden ook teleurgesteld. Van de 20.000 externe verkopers die op de marktplaats actief zijn maakt zo’n 10 procent gebruik van Logistiek door Bol.com: hun artikelen worden door het Ahold-bedrijf opgeslagen, verpakt en verzonden. Van die 10 procent logistieke partners wordt net als het eigen Bol.com-assortiment maar een deel van de producten duurzamer verpakt. De overige 90 procent van de partners doet verpakken en verzenden nog steeds zelf.

Op dit moment is zo’n veertig procent van de omzet afkomstig van derden. Maar dit aandeel groeit hard (vorig jaar met 55 procent), en maakt naar verwachting meer dan de helft uit in 2025. Dat is hetzelfde jaar dat Bol.com nul CO2-uitstoot wil realiseren. Hoe gaan ze dat waarmaken?

Op Ecommerce Live! in Amsterdam afgelopen maand reageerde Directeur Nieuwe Capaciteit Wouter Barkman: “We hebben daar geen stappenplan voor. We kunnen enkel een voorbeeld geven aan externe verkopers.” Partners worden volgens hem ook niet met voorwaarden afgedwongen om duurzamer te verpakken.

Nog niet helft van bestellingen duurzaam verpakt

De duurzaamheidsplannen van Bol.com zijn een mooie ontwikkeling. De verzendzakken zouden naar eigen zeggen voor honderdduizend artikelen 90 procent uitstoot per pakketje kunnen besparen. Maar laten we niet vergeten dat Bol.com in totaal naar schatting zo’n 40 miljoen bestellingen per jaar verwerkt. Met de nieuwe verpakkingsmethoden wordt nog niet de helft van de bestellingen duurzamer verpakt. Ter vergelijking: in december 2018 werden er meer pakketjes besteld dan er duurzaam worden verpakt over heel 2019.

Die helft wil Bol.com de komende jaren wel behalen, en er is een goede kans dat dit gaat lukken. Daarna wordt de belofte waarmaken steeds moeilijker. Het voornaamste struikelblok is het groeiende aantal externe verkopers op het platform. Het merendeel besteedt de logistiek niet uit. Dat wil niet zeggen dat zij het altijd slechter doen, sommigen doen het waarschijnlijk zelfs beter. Maar Bol.com stelt in elk geval geen duurzame voorwaarden aan partners.

Daarbij zal de klant geen onderscheid maken tussen een bestelling van Bol.com of van een verkooppartner op Bol.com. En de teleurstelling straalt af op het platform, zoals te zien is aan diverse klachten op hun socialmediakanalen.Klachten over de 'duurzame' verpakkingen van Bol.com

Tags

Reacties