menu
lightspeed ecommerce

Bol.com ziet partner-omzet groeien met 55 procent

Het is duidelijk: Bol.com is in eerste instantie een platform voor andere verkopers in plaats van een eigen webwinkel. De eigen omzet is nog steeds hoger dan die de partners via Bol.com wisten te realiseren, maar de ‘externe omzet’ groeit wel veel harder.

Bij het bekendmaken van de jaarcijfers van Ahold, werden ook de omzetcijfers van Bol.com bekendgemaakt. Emile Valkestijn, die bijna tien jaar voor Bol.com heeft gewerkt, heeft op Linkedin de omzetontwikkeling van de online retailer in een overzichtelijke grafiek gezet. Hij noemt hierbij nadrukkelijk de “mooie ontwikkeling van het third-party partnerplatform”.

‘Partner-omzet in 2019 meer dan 1 miljard euro’

Als alles volgens verwachting verloopt, dan gaat de omzet via derden in 2019 voor het eerst door de één miljard euro heen en zal deze omzet bijna 40 procent van Bol.com’s totale omzet gaan uitmaken.

De omzetontwikkeling van Bol.com. ©Emile Valkestijn
De omzetontwikkeling van Bol.com. ©Emile Valkestijn

Vorig jaar behaalde Bol.com een netto consumentenomzet van 2,1 miljard euro. Dat is een stijging van 31 procent ten opzichte van de situatie een jaar daarvoor. In dezelfde periode namen de eigen verkopen met 22 procent toe om uiteindelijk uit te komen op 1,42 miljard euro. Dat is nog steeds aanzienlijk meer dan de omzet die externe verkopers bij elkaar wisten te verdienen, want de omzet via deze marktplaats kwam namelijk vorig jaar uit op 678 miljoen euro. Wel zag die groep de omzet met maar liefst 55 procent toenemen.

Een derde van omzet Bol.com komt van externe verkopers

Vorig jaar maakte de omzet van externe verkopers bijna een derde (32 procent) deel uit van de totale netto consumentenomzet van Bol.com. Ter vergelijking: in de twee jaren daarvoor lag het aandeel nog op 27 procent.

Tags

Reacties