menu
lightspeed ecommerce

Amazon tegen verkopers: maak dozen kleiner

Amazon gaat streng optreden tegen verkopers die hun producten in te grote dozen verzenden. Al sinds afgelopen herfst heeft Amazon webwinkeliers verteld om hun verpakkingen compacter te maken en makkelijker te openen. Gebeurt dit niet voor 1 augustus, dan wacht een ‘boete’ van 2 dollar op elk item dat in de oude verpakking wordt verkocht.

Het is niet voor het eerst dat Amazon haar formaatvoorkeur er door duwt bij de externe verkopers die zich op het internationale verkoopplatform hebben aangesloten. Sowieso is Amazon al jarenlang bezig om haar verpakkingen efficiënter te maken, al was het alleen maar om de logistieke kosten te optimaliseren.

Amazon al langer bezig met optimaliseren verpakking

Daarnaast laat het bedrijf een aardig grote ecologische voetdruk achter en de laatste jaren verwachten steeds meer consumenten van webwinkels dat ze duurzaam ondernemen. In 2017 was Amazon al hard bezig om halflege dozen tegen te gaan en de logistieke kosten te verlagen, maar nu zet het nog een extra stap.

Deadline: 1 augustus

Het zet extra druk op externe verkopers, die hierdoor op kosten worden gejaagd. Sinds de herfst van vorig jaar heeft Amazon deze bedrijven verteld dat ze de verpakking voor duizenden grotere producten compacter moeten maken en gemakkelijker te openen. En dat voor 1 augustus, morgen dus.

Amazon bood een dollar krediet aan voor elk product dat vóór de deadline werd verzonden in een verpakking die voldeed aan de nieuwe standaard. Op een zelfde manier wil het bedrijf externe verkopers een toeslag van 2 dollar laten betalen voor elk item dat na 1 augustus wordt verkocht in oude, inefficiënte verpakking.

Gaat Bol.com het beleid van Amazon opvolgen?

In Nederland is iets soortgelijks aan de hand met Bol.com. De webwinkelgigant kondigde enkele maanden geleden aan om vaker zonder Bol.com-doos te bezorgen. Bijvoorbeeld bij producten die van de fabrikant al een doos hebben gekregen. Het Ahold-bedrijf is dus ook bewust bezig om haar ecologische voetdruk te verkleinen.

Maar zoals wij eerder deze maand al schreven, zijn er nog heel veel externe verkopers die hun producten alles behalve duurzaam inpakken. Met enige regelmaat ontvangen klanten een klein product in een veel te grote doos. Onnodig veel karton, maar ook onnodig veel lucht en dus ruimte in de bestelbusjes.

Zal Bol.com ooit het – waarschijnlijk bij veel verkopers impopulaire – beleid van Amazon ook hier in ons land gaan toepassen? Of is het toch te bang om de verkooppartners kwijt te raken als het verpakkingseisen oplegt?

Tags

Reacties