menu

Belgische ecommerce scoort nog niet

Belgische ecommerce scoort nog nietWe merkten het zelf ook: er zijn wel opvallend veel Nederlandse webwinkels actief in België, terwijl omgekeerd nauwelijks het geval is. En ook in eigen land kiezen Belgische shoppers vaak eerder voor een Amazon, Bol.com of Coolblue dan een Vanden Borre of Azur.be. Ecommerce blijft achter in België, terwijl lokale retailers wel degelijk een kans hebben.

Dat blijkt uit een studie van digitale-marketingspecialist Wijs. Voor het derde jaar op rij heeft het bedrijf de ecommerce-industrie van België onder de loep gelegd. Focuste het zich vorig jaar vooral op de cross-border ecommerce, dit jaar kijkt het naar de consument en zijn verschuiving naar online. “Niet zozeer op het vlak van online kopen, maar wel digitaal oriënteren.”

België wordt gedomineerd door buurlanden
Volgens Wijs heeft België in principe alle troeven in huis om een export-ecommerceland te zijn, met een meertalige samenleving, een centrale ligging, doeltreffende wegen, havens en luchtavens. Maar toch wordt het gedomineerd door de buurlanden. “Zij hebben een cruciale grote thuismarkt en België wordt benadeeld in regelgeving.” Zo zijn de loonkosten 20% hoger dan in de nabij gelegen landen, zijn de btw-tarieven hoger en is er een dure en trage pakketlevering.

België, bedien zoekende en fun-shoppers!
De Belgische ecommerce-industrie moet zich volgens Wijs richten op de twee consumentgroepen die nu niet goed of zelfs helemaal niet worden bediend: zij die online zoekend zijn en zij die niet weten wat ze willen bestellen, maar het gewoon leuk vinden om online te shoppen. Vooral de traditionele spelers hebben mogelijkheden met deze aanpak. Immers, met hun stenen winkels komen ze al die twee eerder genoemde doelgroepen (klanten met vragen en fun-shoppers) tegemoet.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat het aandeel van de ecommerce in België zo’n 3% van de totale retailomzet bedraagt. Dit terwijl het Europees gemiddelde op 5% ligt. Verder gaat één op de drie online bestedingen in België rechtstreeks naar buitenlandse webwinkels.

Voor 61% van de consument geldt ‘hoe meer keuze, hoe beter’ en voor hen is het onbeperkte aanbod online een van de redenen om zijn of haar aankopen via het internet te doen. Voor 9% is het overaanbod juist net een reden om niet of minder online te bestellen. Al met al koopt 49% van de Belgen niet online, door het gebrek aan aanbeveling en expertise van een verkoper.

Tags

Reacties