30% van de Nederlanders kocht vaker online

30% van de Nederlanders kocht vaker online

In ons land kocht 30 procent van de consumenten in het afgelopen jaar vaker producten online. Dit is lager dan het Europese gemiddelde, waar 42 procent meer online is gaan kopen. Nederlanders kopen voornamelijk mode (65 procent), schoenen (60 procent) en reizen (49 procent) online.

Dit blijkt uit een nieuw rapport over de toekomst van ecommerce in Europa, uitgevoerd door Veepee en Kantar. Er werden 5.001 respondenten geïnterviewd, waarvan 1.000 in Nederland. De andere respondenten bevonden zich in Spanje, Frankrijk, Italië en België.

Nederlander voelt geen ongemak bij retourneren

Volgens het onderzoek zouden 8 van de 10 Nederlanders hun online aankoop retourneren als ze niet tevreden zijn. Maar 5 procent stuurt regelmatig aankopen terug. En 38 procent van de Nederlanders gaf aan wel eens producten terug te sturen, terwijl dit in andere landen lager is (in Frankrijk is dat 18 procent).

Maar 19% zegt een product te retourneren door de slechte staat bij ontvangst.

De helft van de consumenten zegt als reden om een product te retourneren dat het niet aan de verwachtingen voldoet. Maar 19 procent zegt dat slechte staat bij ontvangst een reden is voor het terugsturen. Wel is het opvallend dat Nederlanders, samen met Belgen, zich het minst ongemakkelijk voelen bij het retourneren in vergelijking met de andere landen.

Kortingen en aanbiedingen belangrijk

Wanneer consumenten online een product gaan kopen, letten ze op kortingen en aanbiedingen (29 procent). Dat het product goedkoper is, is belangrijker dan de kwaliteit (27 procent). Daarnaast gaf 10 procent van de respondenten aan dat het vooral belangrijk is dat het product van een bekend merk is.

‘Consumenten kijken naar merkbekendheid, dit biedt kansen voor merken zich te onderscheiden.’

“Hoewel het niet de belangrijkste drijfveer is, is het feit dat consumenten in Nederland aangeven dat ze erop letten of de producten die ze online kopen van bekende merken zijn, een kans voor merken om zich te onderscheiden”, aldus Victor Maes, country manager Benelux van Veepee.

Redenen om vaker online te shoppen

Dat Nederlanders vaker online zijn gaan shoppen heeft te maken met de vermindering van de winkeltijd (57 procent). Ook het gemak (56 procent) en de verscheidenheid aan producten worden als positief ervaren (43 procent).

Tegelijkertijd kijkt maar 6 procent als eerste naar duurzaamheid bij het online shoppen. Toch zegt 23 procent dat ze dankzij online winkelen duurzamere aankopen kunnen doen. Volgens het rapport is er ruimte voor groei.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten