menu

Zijn er nog webwinkels met een catalogus?

Webwinkels met catalogus?De catalogus zegt de nieuwste generatie misschien wel helemaal niks. Anderen kunnen nog herinneren dat ze via een offline overzicht hun kleding bestelden bij Neckermann of Wehkamp. Maar die laatste is al geswitcht van catalogusbedrijf naar pure webwinkel. Is de catalogus bijna uitgestorven?

(Kleding)warenhuizen
Wehkamp brengt dus al vijf jaar geen catalogus meer uit. Neckermann biedt haar klanten deze nog wel aan. Op de website kun je op dit moment kiezen voor de lente/zomer-catalogus. Hun eerste, Duitse catalogus bestond uit maar 12 bladzijden met daarop 133 artikelen. Vele jaren later telde het boekwerk al zo’n 1100 bladzijden en werd het ook in Nederland verspreid in een oplage van 1,2 miljoen.

In januari 2009 werd bekend dat de Duitse thuiswinkelgigant Otto voor het eerst meer omzet binnenhaalde via internet dan via de offline catalogus. Halverwege dat jaar maakte het postorderbedrijf bekend dat klanten ‘binnen afzienbare tijd’ niet meer de papieren catalogus kregen opgestuurd. Je kan bij Otto.nl nog wel door online catalogi bladeren.

Kantoorartikelen
Andere artikelen die je van oudsher via een catalogus kan bestellen zijn kantoorartikelen. Grote spelers in deze markt als Overtoom en Viking hebben naast een volledig operationele webwinkel ook een nog steeds offline werkende tak. De catalogi van Overtoom en Viking bevatten ieder meer dan tienduizend artikelen voor op of rond het kantoor.

Speelgoedwinkels
Intertoys brengt sinds 1987 het ‘Speelboek’ uit, een catalogus die ieder jaar in december verschijnt en vooral de verkoop rond sinterklaas en kerst moet stimuleren. Het boek telt zo’n 220 bladzijden en staat vol met speelgoed voor de allerkleinsten, maar ook voor de wat oudere kinderen. Online zou het speelboek nog aan te vragen moeten zijn via deze link, maar wij krijgen gelijk een redirect naar de homepage.

Is dit een toevallige error of een teken aan de wand, dat catalogi nauwelijks nog populair zijn? Want op de infosite van Bart Smit is het laatste bericht over het Bart Smit Speelgoedboek alweer van 5 november 2009.

De catalogus: achterhaald of niet?
Ze zijn er nog wel hoor. Een van de beteren is bijvoorbeeld de Deense winkel Bonaparte. Die met mooie catalogi elke keer het assortiment weet aan te prijzen. Ook de catalogus van de Pabo is er gelukkig nog. 😉 Maar het succes van de papieren boekjes lijkt wel onder druk te staan. Zo kunnen we geen webwinkel bedenken die is ontstaan ná de introductie van het internet in onze maatschappij én een catalogus uitbrengt.

De bedrijven die een catalogus hebben bestonden al voor het digitale tijdperk. Is de catalogus dan niet meer dan een overblijfsel uit lang vervlogen tijden of is er wel degelijk een (kleine) markt te vinden voor de offline bestellijsten?

Bol.com
Bol.com levert zo nu en dan een klein reclamefoldertje bij je bestelling, maar waarom zouden zij niet, helemaal nu ze ook speelgoed leveren, één keer per jaar een grote, veelomvattende papieren catalogus uitbrengen? Het bedrijf stopte eind 2009 met het e-magazine Bomvol, maar er is nog steeds een catalogusvariant op de website te vinden. Waarom daar geen papieren editie van uitbrengen, zodat kinderen ieder jaar weer hoopvol hun verlanglijstjes kunnen maken en ouderen ook zonder internet hun producten kunnen bestellen? Kost zoiets te veel moeite en geld of kunnen we de papieren catalogus gewoon vaarwel zeggen omdat we nu vrijwel alles via het internet doen?

Waarom dit niet offline uitbrengen?

Tags

Reacties