menu

Webwinkels willen afhaalpuntlevering

Webwinkels in Nederland zien het als een grote uitdaging om flexibele bezorgopties aan te bieden. Met name het laten ophalen van de bestelling bij een afhaalpunt en het aanbieden van tijdvaklevering staan hoog op de verlanglijst van kleinere shops, die nauwlettend in de gaten houden wat de grote spelers zoal aanbieden op het gebied van bezorging.

SendCloud ondervroeg meer dan elfhonderd webwinkeleigenaren en ontdekten dat afhaalpunt- en tijdvaklevering momenteel de grootste logistieke uitdaging vormt voor webwinkels. Waar grote ecommerce-spelers zoals Coolblue en Bol.com tal van bezorgmogelijkheden aanbieden, is dat bij de minder grote spelers nog niet altijd vanzelfsprekend. Maar zij willen hierin zeker meegaan, zo blijkt uit het onderzoek.

Aanbieden van afhaalpunt is grootste wens retailers

Gewenste bezorgoptiesOp nummer één op de wensenlijst van webwinkels (genoemd door 55 procent) staat het aanbieden van afhaalpunten in de checkout. Dit levert namelijk voordeel op voor zowel de consument als de vervoerder. Die laatste kan namelijk in één keer meerdere pakketten afleveren en staat niet langer voor een dichte deur. Voor de consument is er het voordeel dat hij zijn pakketje kan ophalen waar en wanneer hij dat wil.

Ook optie van meerdere vervoerders in trek

Tijdvaklevering staat, met 44 procent, op de tweede plek van de wensenlijst. Deze bezorgoptie wordt op de voet gevolgd door de optie voor het combineren van meerdere vervoerders, wat door 41 procent van de ondervraagde webwinkels genoemd wordt. Verder geeft een kwart van de webwinkeliers aan zondaglevering en same-day-delivery belangrijk te vinden voor een volledige checkout.

‘Verzendproces: tot 40 procent van totale kosten’

Volgens Rob van den Heuvel, CEO van SendCloud, komt het door de consument die steeds hogere eisen stelt dat de webwinkels tegenwoordig deze uitdagingen aanlopen. “De groei in ecommerce brengt grote logistieke vraagstukken met zich mee voor online retailers. Het verzendproces zorgt al gauw voor 20 tot 40 procent van de totale kosten. Daarbij eisen consumenten wereldwijd steeds meer op gebied van bezorging. De prijs van een product is niet meer het belangrijkst bij het maken van de aankoopbeslissing, het draait juist om goede service op gebied van bezorging.”

Tags

Reacties