Webwinkels, verleng tijdelijk de retourtermijn

Webwinkels, verleng tijdelijk de retourtermijn

Nu heel Nederland in de ban is van het coronavirus, wordt er meer online besteld. Maar hoe gaat het dan met het terugsturen van een pakketje? Binnen 14 dagen wordt wellicht wat lastig. Daarom roept Thuiswinkel.org webwinkels op om de herroepingstermijn tijdelijk te verlengen naar minimaal 30 dagen.

Volgens onderzoeksbureau Locatus zijn momenteel tussen de 15.000 en 20.000 winkels in Nederland gesloten vanwege de uitbraak van het coronavirus. De winkels die nog wel open zijn, zijn uiteraard supermarkten, maar bijvoorbeeld ook sommige speelgoedwinkels of elektronicaketens. Deze verkopen immers producten die hard nodig kunnen zijn in tijden van massaal thuiswerken en ‘homeschooling’.

Tussen de 15.000 en 20.000 winkels gesloten.

Hoe nu verder met retouren?

De vele sluitingen leiden ertoe dat consumenten meer dan ooit online shoppen. Maar nu het advies is om zoveel mogelijk thuis te blijven én doordat veel retourpunten (doordat ze in winkels zijn gevestigd) nu gesloten zijn, rijst de vraag: hoe nu verder met retouren?

Brancheorganisatie Thuiswinkel riep gisteren de webwinkels op om de herroepingstermijn tijdelijk te verlengen naar ten minste 30 dagen. Volgens directeur Wijnand Jongen ontstaat er zo rust voor de markt, consumenten en vervoerders.

30 + 14 dagen de tijd

“Tegelijkertijd garanderen webshops klanten nog altijd dezelfde rechten als voor de pandemie, maar in plaats van binnen 14 dagen aan te moeten geven dat ze een product retour willen sturen, wordt dit minimaal 30 dagen. Vervolgens hebben consumenten wettelijk gezien nog eens 14 dagen extra om het pakket daadwerkelijk te retourneren.”

Langere termijn helpt ook de webwinkel

Volgens Wijnand is het verlengen van de retourtermijn niet alleen een geste richting de consument, maar kan het ook veel voordelen bieden voor webwinkels en de daarbij behorende logistieke spelers. “Pakketbezorgers geven aan dat zij de forse toename van het aantal online bestellingen vooralsnog aankunnen, maar laten ook weten dat zij erg gebaat zijn bij een verruimde retourtermijn. Als er meer tijd is om pakketjes terug te sturen, zal de druk in de komende weken verlaagd worden.”

C&A heeft retourtermijn al verlengd

Onder meer C&A heeft al besloten om de retourtermijn tijdelijk te verlengen. In plaats van 30 dagen hebben klanten nu 60 dagen de tijd om hun pakketje terug te sturen. Ook biedt de modeketen tijdelijk gratis bezorging aan, omdat afhalen in de winkels immers niet meer mogelijk is.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten