Kosten webwinkel

Een webwinkel begin je omdat je hiermee geld denkt te kunnen verdienen, maar om dat te bereiken moet je wel eerst kosten maken. Natuurlijk bij het (laten) maken van de webwinkel zelf en het inkopen van je voorraad, maar je hebt ook marketingkosten en de uitgaven van een internetverbinding, webhostingabonnement of de klantenservice. Hoeveel kost een webwinkel nu eigenlijk echt?

Kosten van een webwinkelWebwinkels zijn sinds de opkomst van ecommerce mateloos populair onder nieuwe startende ondernemers. De afgelopen jaren behoorde webwinkels zelfs tot de grootste categorieën onder nieuwe starters, volgens de Kamer van Koophandel. Niet zo gek, want je kunt een webwinkel beginnen voor een paar honderd euro. Afhankelijk van je inkoopkosten of andere aanloopkosten zou je dus snel geld moeten kunnen verdienen.

De kosten van een webwinkel worden door starters vaak onderschat.

Helaas bleken webwinkels ook nummer één te staan als er werd gekeken waar de meeste nieuwkomers binnen twee jaar alweer mee stopten. De aanloopkosten lijken wel laag, maar voordat er ook werkelijk orders binnen komen rollen is er vaak meer voor nodig. Er moet worden gekeken naar marketing, logistiek, en de markt blijkt concurrerend.

De kosten van een webwinkel beginnen

Als je net een webwinkel beginnen gaat hoeft dat niet direct veel te kosten. Online is er veel software te vinden waarmee je zelf een webshop maken kunt, en zo de kosten in het begin nog laag kan houden. Vaak kost de software niet veel meer dan een paar tientjes per maand en is dit inclusief hosting, domeinnaam en ondersteuning. Drie goede oplossingen hiervoor zijn:

Wix

WixMet ruim 700.000 gebruikers is Wix wereldwijd een van de meest populaire oplossingen voor het mkb. Maak eenvoudig zelf je eigen webshop zelf, of kies voor een van de meer dan 500 webshop-designs van de software zelf. Meer info op Wix.com.

JouwWeb

JouwWebJouwWeb is erg geschikt voor nieuwe webshops. Waar de andere pakketten gericht zijn op bestaande spelers, biedt JouwWeb een gebruiksvriendelijke 'drag-and-drop'-editor, waardoor iedereen zonder technische kennis snel een webshop lanceert. Met €9 per maand zeer voordelig en nu ook de eerste drie maanden gratis. Meer info op jouwweb.nl

Shopify

ShopifyMaak je eigen webwinkel zelf dankzij meer dan honderd thema's en de complete appstore. Shopify sluit ook goed aan op dropshippers. De software is technisch volledig SEO-geoptimaliseerd en biedt alle sociale media-integraties. De gratis proefperiode duurt 3 dagen, daarna betaal je de eerste 3 maanden 1 dollar per maand, voor alle abonnementen. Meer info op Shopify.com.

Marktaandeel winnen kan veel geld kosten

Het lanceren van een eigen webshop is dus niet het probleem. Maar met alleen een webshop ben je er nog niet. Om deze onder aandacht te brengen bij klanten moet je flink in marketing investeren. Deze kosten worden regelmatig onderschat.

Naast de inkoop zijn de grootste kosten van een webshop de marketing en logistiek.

In het nieuws is te lezen dat grote spelers weer een mooie omzetverhoging realiseren, maar meestal wordt daar niet bij verteld wat het gekost heeft om dit te bereiken. Veel grote webwinkels hebben jarenlang grote verliezen geleden alvorens ze de eerste euro winst maakten. Het geld komt van investeerders en ze omschrijven zichzelf dan als ‘winstgevend met uitzondering van de recente investering voor tv-reclames’ of ‘in eigen land winstgevend, het buitenland volgt snel’ waarmee de verliezen onderaan de streep worden goedgepraat.

In veel gevallen is het investeren in marktaandeel een goede strategie. Op termijn wordt er inderdaad een aantrekkelijke nieuwe retailspeler gecreëerd. De vraag is alleen of jij als starter dit kunt evenaren. Heb jij voldoende kapitaal om de concurrentie aan te kunnen met spelers die nu verliesgevend kunnen opereren?

Variabele kosten van een webwinkel onderschat

Het probleem zit hem meestal niet in de kosten van de vormgeving, techniek of andere vaste kosten van de eerste stappen. Het gaat vooral mis bij de variabele kosten die je maakt voordat je bestellingen krijgt. Als je alle kosten per bestelling terug gaat rekenen, blijkt dat je enorme marges nodig hebt op je product voordat je kosten van marketing, logistiek, betalingsverkeer of andere kosten terugverdient.

De kosten van marketing zijn voor een starter bijna niet in te schatten want zelfs als je op enkele trefwoorden wat bezoekers naar je webwinkel kunt trekken, dan nog is het de vraag of dit voldoende is om de staffelkortingen van je leveranciers te halen. En haal je die niet, dan doet je concurrent dit wel en kan hij daarmee gelijk onder jouw verkoopprijs duiken.

Daarnaast is de logistiek een grote kostenpost. Niet alleen de verzendkosten van het pakketje, het moet ook worden ingepakt en er moet rekening worden gehouden met een serieus retouren-percentage. Sommige kledingwinkels zien vijftig procent van de bestellingen weer terugkomen! Dan moet niet alleen het geld worden terugbetaald, waarbij de marketing-, verzend- en verpakkingskosten gelijk als verliespost gelden, ook is het maar de vraag of de verpakking van je product nog wel herbruikbaar is en ben je heel wat tijd kwijt om dat allemaal te controleren en te verwerken.

Volume(korting) en marktaandeel maken het verschil

Heb jij marketing- en logistieke kosten van je webwinkel onder controle? En maak je winst per bestelling? In dat geval is het vooral een kwestie van groeien. Meestal betekent meer verkeer ook duurder verkeer (het wordt steeds lastiger te vinden) maar win je die extra uitgaven ook weer terug doordat het inkopen steeds goedkoper wordt en vaste kosten zoals de uitgaven aan je webwinkel, je medewerkers, kantoor of andere zaken nu over steeds meer bestellingen kunnen worden uitgesmeerd. Daardoor worden de kosten per bestelling lager, en kun je uiteindelijk grotere winst behalen.

Zie Kosten.nl voor meer informatie over de kosten van een webshop.