Thuiswinkel: Pilot tegen misbruik herroepingsrecht

Thuiswinkel: Pilot tegen misbruik herroepingsrecht

Vanaf april start een pilot om misbruik van het herroepingsrecht tegen te gaan. In samenwerking met Thuiswinkel.org komen webwinkels met het retourvignet. Deze sticker maakt het dragen of gebruiken van producten niet meer mogelijk voor het terugsturen.

Retouren blijven een zorgenkindje binnen de ecommerce. Retourkosten drukken enorm op het bedrijfsresultaat van webwinkels, zeker wanneer consumenten misbruik maken van het herroepingsrecht. “Vooral bij luxe producten zien onze leden nog te vaak dat ze gedragen worden en vervolgens worden geretourneerd”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org.

Retourvignet

“Het retourvignet bestaat uit een serie producten, zoals een gepatenteerde sticker dat verandert als het van een product afgetrokken wordt en een tag met label in verschillende groottes dat niet opnieuw vastgemaakt kan worden. Een normaal label of kaartje kun je soms verstoppen of er opnieuw aanhangen. Deze producten laten heel duidelijk zien dat ze verwijderd zijn geweest”, legt Hilko Hooijer van Retourvignet® uit.

‘Als het retourvignet is verwijderd, leidt dit tot een waardevermindering.’

Het is niet nodig voor het passen of beoordelen van het product om de sticker te verwijderen. “Als de sticker is verwijderd, leidt dit direct tot een waardevermindering”, aldus ten Ham.

retourvignet thuiswinkel

Waardevermindering

Retourneren binnen de herroepingstermijn is nog steeds mogelijk, maar de waardevermindering na het verwijderen van het vignet wordt bij de consument in rekening gebracht. Thuiswinkel.org hoopt dat consumenten zo bewuster omgaan met hun online aankopen.

“Iets online kopen waarvan je weet dat je het maar één keer gaat dragen of gebruiken om het vervolgens te retourneren, is slecht voor het product, slecht voor het milieu, slecht voor de verkoper en slecht voor de sector. Dit vignet gaat helpen in het terugdringen van deze koopgewoonte. De pilot sluit naadloos aan bij de diverse activiteiten die Thuiswinkel.org onderneemt om haar leden verder te helpen en om de hoeveelheid retouren te verminderen en de waarde van de retouren zo hoog mogelijk te houden. We zien veel mogelijkheden in deze samenwerking”, besluit Ten Ham.

‘Dit vignet gaat helpen in het terugdringen van retouren.’

Komende maand starten verschillende webwinkels al met de pilot. Thuiswinkel.org laat weten dat leden zich nog kunnen aanmelden. Na enkele maanden volgt een evaluatie van de pilot.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten