Storesquare ziet platform slinken
Het Belgische platform Storesquare ziet het aantal aangesloten handelaren afnemen. Waren er vorig jaar nog zoān 650 retailers actief, nu telt Storesquare een kleine vijfhonderd lokale handelaren.
Storesquare werd ooit in de markt gezet als het Vlaamse antwoord op Bol.com. Maar die grote woorden moet het nu toch echt terugnemen. In plaats van een immens platform dat lokale handelaren online zou brengen, is het nu een kleinschalige plek voor mode- en speelgoedwinkels.
In augustus 2017 kondigde Storesquare nog aan uit te willen breiden naar Nederland, vier maanden nadat het Belgische platform een investering van 5 miljoen euro had ontvangen.
In 2016 wilde Storesquare nog 1000 aangesloten handelaars
Die financiƫle en fysieke uitbreiding was het gevolg van de groeiambitie die in mei 2016 werd uitgesproken. Het platform bestond toen pas enkele maanden maar zei te hopen tegen het eind van dat jaar uit te komen op duizend deelnemende handelaars.
Maar toentertijd stond de teller pas op zoān 350 aangesloten retailers. En dat aantal is eigenlijk niet meer zo hard gegroeid de afgelopen jaren. Sterker nog, de mijlpaal van duizend retailers is nooit bereikt, ook niet zoān vier jaar na oprichting.
Nu focussen op mode en speelgoed
Storesquare had ooit meer dan 900 retailers betrokken bij het platform, maar daar is nog maar bijna de helft van over. Tegenover de Tijd zegt Stefan Seghers, directeur digitaal van mediagroep en Storesquare-initiatiefnemer Roularta dat die halvering gezond is. āWe focussen louter op het aanbod waarmee we onszelf kunnen differentiĆ«renā, daarmee vooral doelend op mode en speelgoed.
Weer een jaar met verlies voor Storesquare
Vorig jaar nam het aantal transacties op Storesquare af. Ondanks dat het bedrijf op elke transactie wel een hogere commissie vroeg dan voorheen, boekte het online platform vorig jaar alsnog een nettoverlies van 2,9 miljoen euro. Ter vergelijking: het verlies was 4,3 miljoen euro in het jaar ervoor.
Reacties