Ecommerceplatform Storesquare mikt op 1000 deelnemers

Ecommerceplatform Storesquare mikt op 1000 deelnemers

Storesquare, een online platform dat lokale handelaren helpt met hun online aanwezigheid, werd begin dit jaar gelanceerd, maar hoopt tegen het eind van dit jaar al duizend deelnemende zaken te hebben. Op dit moment staat de teller op zo’n 350 lokale handelaars uit met name West-Vlaanderen.

Storesquare werd vijf maanden geleden gelanceerd en draaide vervolgens proef in de provincie West-Vlaanderen. Daar komt dan ook het overgrote deel van de 350 deelnemende handelszaken vandaan, zo schrijft VRT. Al heeft het ecommerceplatform inmiddels kleine ondernemers uit heel Vlaanderen weten aan te sluiten.

Het initiatief, gesteund door Unizo, KBC en Roularta, wil dat de lokale ondernemer online en op een duurzame manier met de consument in contact komt. De website richt zich nadrukkelijk niet op de grote spelers, maar is er juist voor de kleinhandelaars. “Hierbij wordt een aantal punten sterk uitgespeeld: lokaal en dichtbij, authenticiteit en kwaliteit”, zo zegt Karel Van Eetvelt van Unizo.

Storesquare is een welkome aanvulling op de retailbusiness, want slechts vier op de tien handelaars doet aan ecommerce, terwijl zes op de tien Belgen online koopt. Volgens Unizo gaat van de 8 miljard euro die jaarlijks online wordt besteed, nog altijd vijf miljard euro naar het buitenland. “Nochtans verkiest Ć©Ć©n op de twee Belgen een aankoop in eigen land.”

Storesquare

Storesquare ontzorgt de lokale handelaar

Het Vlaamse ecommerceplatform hoopt aan het eind van dit jaar zo’n duizend zelfstandigen te hebben aangesloten. Volgens oprichter Karel Van Biervliet moet dit zeker mogelijk zijn. “Er is nog meer dan voldoende ruimte voor een ander soort model waar digitale aanwezigheid en persoonlijk contact samengaan. Want kleinhandelaars kunnen iets doen wat die grote spelers niet kunnen doen. Het is voor hen een opportuniteit om het moeilijke vak van ecommerce te leren.”

Met het platform kunnen zelfstandigen wat werk uit handen worden genomen. Zo is er ondersteuning in de uitbouw van de webwinkel, wordt er geholpen met leveringen en kunnen er zelfs fotoshoots van de producten geregeld worden.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten