menu

Retouren nog weinig opnieuw gekocht

Retouren nog weinig opnieuw gekocht

Producten die een tweede kans krijgen zijn nog niet erg populair bij consumenten. Veel online shoppers weten niet eens van het bestaan van tweedekansproducten af en twee derde heeft nog nooit zo’n retourdeal gekocht.

Online gekochte producten die retour worden gestuurd, krijgen in sommige gevallen een tweede leven. Ze worden opnieuw aangeboden in de webshop, maar dan tegen een gereduceerde prijs. Coolblue noemt zulke producten tweedekansjes, Bol.com heeft ze retourdeals bestempeld en de MediaMarkt spreekt weer liever van een outletdeal.

Hoe ze ook heten, erg in trek zijn ze nog niet. En dat komt vooral door onwetendheid onder consumenten. De Consumentenbond ondervroeg meer dan zesduizend consumenten naar hun ervaringen met dergelijke retouren.

35% koopt liever nieuwe producten

Ruim een kwart bleek de tweedekansproducten niet te kennen. En twee derde heeft nog nooit zo’n product aangeschaft. Redenen hiervoor is dat ze liever nieuwe spullen kopen (gezegd door 35 procent), de korting te laag vinden (29 procent) of bang zijn dat er iets mis is met de producten (26 procent).

Ruim een kwart van de ondervraagden bleek de tweedekansproducten niet te kennen.

Consumenten die wel kiezen voor een tweedekans, doen dat eigenlijk vooral vanwege de korting. Deze consumenten zijn erg tevreden en 80 procent denkt in de toekomst nog een keer zo’n product te bestellen.

Twee derde producten biedt nauwelijks korting

De Consumentenbond deed ook onderzoek naar het precieze prijsvoordeel van tweedekansjes. Dit lijkt flink uiteen te lopen en te verschillen per product. Zo is bij ruim een derde van de onderzochte producten volgens de bond sprake van een “mooie deal”, maar stelt de korting bij de rest niet zo veel voor.

Bij 38 procent van de producten was er sprake van een mooie deal.

Coolblue verkoopt een tweedekans Fitbit met krassen voor €117 (nieuwprijs: €149,95).

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch