lightspeed ecommerce

Retail verliest omzet door vergrijzing

Retail verliest omzet door vergrijzing

Hoewel de vergrijzing de komende jaren blijft oplopen, kunnen verkopers hier amper van profiteren. Sterker nog, in 2032 kost het retailers 2 procent omzet. Winkeliers zouden daarom meer moeten inzetten op ouderen, aldus onderzoekers van ABN AMRO.

Voor het onderzoek zijn 3.800 Nederlanders ondervraagd door Q&A Insights & Consultancy. Eerder onderzoek wijst uit dat, hoewel 80 procent van de ouderen regelmatig online winkelt, de gebruiksvriendelijkheid voor deze groep vaak te wensen overlaat.

2 procent omzetverlies in 2032

De komende tien jaar loopt het aandeel 65-plussers op tot bijna een kwart van de bevolking, aldus het ABN AMRO-rapport. Nu is dit nog een kleinere 20 procent.

Vergrijzing kost retailers 2 procent omzet in 2032.

Winkels hebben hier weinig profijt van. Integendeel: de vergrijzing kost retailers 2 procent omzet in 2032. Dit verlies wordt wel gecompenseerd door een verwachte bevolkingsgroei van 9 procent, schrijven de onderzoekers.

Meer geld naar vrije tijd

De voornaamste reden is dat bijna de helft van de ouderen verwacht over tien jaar minder geld te hebben. Dit geldt met name voor 55- en 67-plussers. Maar ook als zij meer te besteden hebben, zeggen ouderen hun geld liever uit te geven aan vakanties en vrije tijd dan aan winkelen. Maar liefst een derde geeft aan minder spullen te zullen kopen.

Kansen voor webwinkels

Online winkels hebben wel een streepje voor op de winkelstraat: negen op de tien 67-plussers winkelt wel eens online. Bovendien verwacht een kwart over tien jaar vaker online te shoppen, met name bij elektronica-verkopers, sportwinkels en speciaalzaken.

25% verwacht meer online te gaan shoppen.

Dit terwijl het gros van de retail-categorieën minder aankopen kan verwachten. Alleen aan optiekwinkels (19 procent), audiciens (10 procent) en persoonlijke verzorging (6 procent) verwachten senioren meer uit te geven.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten