Bijna 80% van ouderen shopt online

Bijna 80% van ouderen shopt online

Maar liefst vier op de vijf Nederlandse ouderen shopt regelmatig online. Gemak is voor hen de belangrijkste reden. Toch komen ouderen vaak obstakels tegen. Door webshops toegankelijker te maken nemen deze obstakels af.

In 2018 lag het aantal online shoppers onder Nederlandse ouderen nog een stuk lager, met 45 procent. Vier jaar later ligt dit aandeel op 80 procent. Dit blijkt uit een peiling onder leden en volgers van ouderenbond ANBO, gehouden door Stichting Accessibility.

“Het is goed om te zien dat 4 op de 5 ouderen online shopt. Maar wij zijn ook benieuwd hoe het zit met de 20 procent die dat niet doet”, aldus Anouk Butterlin, projectleider bij Stichting Accessibility. De stichting start hierom binnenkort een vervolgonderzoek.

Toegankelijkheidswet in 2025

Resultaten uit onderzoek naar digitale toegankelijkheid zijn voor webshops erg belangrijk. “In 2025 wordt de Europese toegankelijkheidswet formeel van kracht, de EU Accessibility Act. Webwinkels worden verplicht om te voldoen aan de toegankelijkheidseisen. Die eisen moeten webshops voor iedereen toegankelijk maken.”

73% wil het product zien en passen

De groep die niet online shopt had hier meerdere redenen voor. Maar liefst 73 procent van de respondenten geeft aan niet online te winkelen, omdat ze het product eerst willen zien en eventueel passen. Een kleinere groep (42 procent) vindt het terugsturen van producten te veel gedoe.

‘Ouderen willen liever plaatselijke ondernemers steunen.’

Een deel van de ondervraagden wil liever plaatselijke ondernemers steunen en shopt daarom niet online. Ook werden vervoerskilometers van pakketbezorgers genoemd als reden om niet online te winkelen.

60% shopt online vanwege gemak

Aan de andere kant noemen de ouderen die wél online shoppen dat ze dit vooral doen vanwege het gemak (60 procent). Daarnaast plaatst een groot deel van de groep (42 procent) bestellingen online omdat sommige producten alleen in de webshop te verkrijgen zijn.

Kleding meest populaire categorie

Maar liefst 63 procent van de online aankopen door ouderen valt onder kleding, schoenen en accessoires. Daarnaast zijn boeken populair (44 procent) en computerartikelen en elektronica (35 procent).

‘Slechts 21% van de ouderen bestelt boodschappen online.’

Boodschappen zijn juist niet in trek. Slechts 21 procent bestelt wel eens levensmiddelen online. Een deel van de ondervraagden (37 procent) verwacht nooit boodschappen online te bestellen. “Dat ouderen liever naar een fysieke supermarkt in de buurt gaan snap ik wel. Voor veel mensen is het meteen een loopje”, vertelt Anneke Sipkens, directeur ANBO.

Obstakels online shoppen

Hoewel 64 procent van de senioren aangeeft dat online bestellingen plaatsen hen goed afgaat, komen de ondervraagden vaak obstakels tegen. Websites hebben vaak een onduidelijk taalgebruik. Soms zijn producten niet vindbaar. Daarnaast vinden ouderen het verplicht aanmaken van een account een obstakel dat het online winkelen bemoeilijkt.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten