menu

PayPal werkt aan social ecommerce-netwerk

paypal mobielPayPal is constant bezig met vernieuwen, de betalingsbranche zit immers niet stil. Verschillende partijen zetten hun geld letterlijk en figuurlijk in op mobiel. Ook consumenten verwachten en verlangen steeds meer op dit gebied. Een van de manieren waarop PayPal haar invloed daar probeert te vergroten is door in te zetten op een social ecommerce-netwerk. Dankzij PayPal weet de (web)winkelier straks veel meer van de klant die zijn (web)winkel binnenloopt.

PayPal is, zeker internationaal, lekker bezig, zeker ook op het mobiele terrein. In 2011 verwerkte het bedrijf zo’n 4 miljard dollar mobiel, in 2012 was dit 14 miljard (op 145 miljard totaal dus zo’n 10%) en in 2013 verwacht het bedrijf 20 miljard dollar te verwerken. Het mobiele kanaal is belangrijk voor het bedrijf, en mede door die ontwikkeling werkt het bedrijf momenteel hard aan extra tools die het retailers nog makkelijker moet maken om haar klant te leren (her)kennen.

PayPal als dataverzamelaar? Ja!
Neem nu een speciale winkel in luxe-artikelen. Die kent zijn klant vaak bij voornaam. Weet soms ook de adresgegevens bijna uit het hoofd. En bij de twintig grootste vaste klanten zelfs kledingmaten en wensen. Wat nu als jij elke klant kan benaderen alsof hij een van die twintig is? We willen het al jaren en Facebook of Google denken deze markt straks te kunnen domineren. Er wordt ook al volop met Facebook- en Google-logins geëxperimenteerd.   Maar ondanks dat die precies weten op wie we verliefd zijn, hoe ons huisdier heet, wie zijn foto’s we het liefst bekijken of wat voor spelletjes we spelen, hebben ze nog geen adresgegevens of financiële data. En gezien alle missers die deze netwerken al met gebruikersdata hebben gemaakt, zijn wij persoonlijk ook niet zo erg geneigd dat daar te delen.

PayPal heeft unieke data al in handen
PayPal heeft die data al wel, en ontwikkelt momenteel een tool waarmee je straks direct beschikt over die data, zodra een klant binnenkomt op je site of in je winkel. PayPal begeeft zich dus wat later dan de andere partijen op dit terrein maar onderscheidt zich van eerder genoemde (marketing)partijen door haar data niet te verkopen en dat zou wel eens een belangrijke factor kunnen worden.

Het deelt het alleen (met jou als webwinkelier) na toestemming van de klant, en dus is diezelfde klant mogelijk sneller geneigd om specifieke data achter te laten en er gebruik van te maken. Tenminste dat zou logisch klinken, want het verdienmodel van PayPal (transactiekosten) is duidelijker, en dus weet de consument beter wat ermee gebeurt.

Nadat we het even navragen bij PayPal zelf bevestigt die ons dat het nieuwe b2b netwerk, zoals we het gemakshalve maar omschrijven, inderdaad niet bedoeld is als extra businessidee of inkomstenbron, maar puur om (web)winkeliers te stimuleren meer gebruik te maken van PayPal.

PayPal wordt al door veel webwinkels geaccepteerd, is een van de sterkste partijen internationaal, zeer winstgevend en toont in het buitenland dat het bovenop de laatste ontwikkelingen zit. En straks biedt het ook nog eens een zeer krachtige data en analysetools, die misschien minder vind-ik-leuks, volgers en fans opleveren, maar wel direct zorgen voor meer geld in het laatje. PayPal als social b2b-netwerk voor retailers. Waarom eigenlijk niet?

 

 paypal data-netwerk

Tags

Reacties