Paypal onderzocht door Duitse marktwaakhond

Paypal onderzocht door Duitse marktwaakhond

De Duitse mededingingsautoriteit is een onderzoek gestart naar betaaldienst PayPal. De betaalgigant zou marktcompetitie en prijsconcurrentie belemmeren in zijn gebruiksvoorwaarden, zegt de Bundeskartellamt.

PayPal is een van de grootste online betaalmethodes in Duitsland: meer dan de helft van de Duitse online shoppers maakt er gebruik van. De marktwaakhond maakte het nieuws deze week bekend.

Beperkingen voor verkopers

Aanleiding voor het onderzoek zijn PayPal’s gebruiksvoorwaarden. Zo mogen verkopers geen lagere prijs aanbieden aan klanten die een goedkopere betaalmethode kiezen dan PayPal. Daarnaast zijn retailers verboden om het gebruik van andere betaalmethoden te stimuleren.

‘Misbruik van dominante positie’

“Deze bepalingen kunnen mogelijk concurrentie beperken en een machtspositie misbruiken,” zegt hoofd van het kartelbureau Andreas Mundt. “We gaan nu de marktmacht van PayPal onderzoeken en in hoeverre online verkopers van PayPal afhankelijk zijn.”

“De voorwaarden kunnen hun marktpositie misbruiken.”

Mundt voegt hier aan toe: “Als verkopers geen rekening mogen houden met de verschillende kosten van betaalmethoden, zoals door extra kosten of kortingen te rekenen, is het moeilijker voor andere betaaldiensten om te concurreren of überhaupt de markt te betreden.”

Grote marktspeler in Duitsland

PayPal wordt gebruikt door meer dan 50 procent van de Duitsers. Daarmee is het een van de populairste betaaldiensten in het land. Bovendien is het een van de duurste, schrijft de mededingingsautoriteit. In Duitsland hanteert PayPal tarieven tot 2,99 procent van het betaalbedrag plus een vaste 35 tot 39 cent per transactie.

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten