menu

Online adverteren enkel voor grote partijen?

Grotere partijen gaan steeds meer online advertentievormen claimen en hierop de prijzen laten stijgen tot het enkel voor serieuze partijen interessant is. Kleinere partijen worden hierdoor uit de markt gedrukt.

Dat is de verwachting van Dr. Karl Blanks, mede-oprichter van Conversion Rate Experts. Emerce publiceerde vandaag een interview met hem, inclusief een video.

Doordat grote partijen steeds effectiever van een bezoeker een klant weten te maken en ze met volume in inkoop een goede marge kunnen behouden zullen ze in de toekomst kleinere partijen uit de markt kunnen drukken door simpelweg de prijzen van adverteren voor de kleinere spelers te duur te maken. Tenminste, dat is de verwachting van Dr. Karl Blanks. 

Persoonlijk durf ik zonder onderzoek deze mening te betwijfelen. Want grotere partijen kunnen meer onderzoek doen naar klantenervaringen en de conversie hoger krijgen dan kleintjes, de hele markt beheersen kunnen ze simpelweg nooit. Google Adwords wordt steeds diverser, mensen gebruiken steeds meer verschillende zoektermen en kleine bedrijven blijken steeds flexibeler dan grote bedrijven. Zo hebben ze een eigen weblog en zijn ze in verhouding veel actiever in social media als Twitter, Hyves of Youtube.

Daarnaast is in het verleden al vaak genoeg gebleken dat de overhead kosten die grote concerns maken in verhouding zo veel duurder zijn dan het inkoopvoordeel dat ze behalen op inkopen dat uiteindelijk de marge van een kleine webwinkel gelijk is aan megaconcerns als Wehkamp.nl of Bol.com. Zolang een kleine webwinkel alles alleen of met 2-3 medewerkers kan regelen en geen dure juridische, administratieve of personeelsafdelingen hoeft te financieren kunnen ze waarschijnlijk prima mee.

Maar dat is mijn simpele mening in verhouding tot een specialist die dagelijks met conversies werkt. Wat is jullie mening? Hoe kijken de kleine webwinkels hier zelf tegenaan? Voel je je bedreigt door het grote aantallen zoekwoorden dat grote webwinkels in Google of Marktplaats opkopen? Of zie je voldoende kansen toch mooie bezoekersaantallen te houden?

Tags

Reacties