Nu ook internationaal verzenden via Red Je Pakketje

Nu ook internationaal verzenden via Red Je Pakketje

Met haar eigen netwerk van dropoff-points en het recent gelanceerde VanavondBezorgd komt Red Je Pakketje nu met een oplossing waarmee klanten direct internationaal kunnen verzenden. “Dit zou weleens onze grootste knaller tot nu toe kunnen worden”, aldus oprichter Sam Rohn.

Met een marktaandeel van grofweg één procent valt er voor Red je Pakketje nog een wereld te winnen. Dat blijkt ook wel uit de groeicijfers: sinds februari groeit de logistieke speler met zo’n twintig procent per maand. Inmiddels zit het op een maandelijks pakketvolume van ongeveer een kwart miljoen pakketten. Met 700 mensen in dienst is het ook allang geen kleine speler meer en de rek lijkt er nog lang niet uit.

Dropoff-netwerk en VanavondBezorgd bieden nieuwe groeikansen

Het eigen netwerk van dropoff-points, dat eind 2019 werd gelanceerd, slaat aan. Er zijn nu ongeveer tachtig punten actief en er staan er nog zo’n zeventig in de wacht. “Een punt moet wel meerwaarde hebben, dus ze moeten niet te dichtbij elkaar zitten en er moet voldoende vraag in die regio zijn. Het uitzoeken daarvan kost tijd, maar het netwerk breidt dus nog altijd zeer snel uit.”

Ook het onlangs gelanceerde VanavondBezorgd is in trek. Dit is eigenlijk een vervolg op de dropoff-points, want elke webshop die zo’n punt heeft in zijn regio kan daar pakketten voor 13.00 uur afleveren om die nog dezelfde dag te laten bezorgen. “Ideaal voor kleinere spelers. Die willen qua logistiek niet onderdoen voor de grote jongens, maar ze willen ook niet om twaalf uur ’s avonds pakketten afleveren bij een sorteercentrum van PostNL of DHL“, vertelt Sam.

Ideaal voor kleinere spelers; die willen niet onderdoen voor de grote jongens.

Volgende stap is een internationale verzenddienst

Bovenop VandaagBezorgd komt Red Je Pakketje nu met een nieuwe dienst: internationaal verzenden. Je kunt pakketten die naar het buitenland moeten worden verstuurd bij de dropoff-points afleveren en Red Je Pakketje regelt de rest.

Het klinkt zo simpel. En als Sam vertelt dat hij in de komende drie maanden hiermee honderd webwinkels wil aansluiten, en eigenlijk geen pakketvolumes wil noemen, zijn we eigenlijk wat teleurgesteld: is dat wel ambitieus genoeg? Sam vindt van wel: “De eerste stappen zijn het lastigst. Nederlandse webshops verzenden maar mondjesmaat naar het buitenland. Ik verwacht dat dit dus een spel van de lange adem wordt.”

‘In mei deden we meer dan in de eerste vier jaar samen’

Dat deze nieuwe, internationale tak van sport een aanlooptijd nodig heeft, is voor Sam geen probleem. “Er was bij onze start ook geen animo voor same-day-delivery en om daarmee de strijd aan te gaan met reuzen als DHL, PostNL of UPS leek destijds geen goed idee. Het kostte Red je Pakketje dan ook vier jaar om naar honderd klanten te groeien. In mei sloten we 103 nieuwe klanten aan. Meer dan in de eerste vier jaar bij elkaar.”

Met haar nieuwe dienst, waarmee het alle webshops de mogelijkheid biedt om internationaal te verzenden, voorziet Sam een soortgelijk traject. “Voor veel spelers was internationaal verzenden een hoop gedoe, maar de wereld verandert. Spelers die successen boeken via Facebook, Instagram of Amazon willen ook wel een keertje over de landsgrenzen kijken. Wij maken dat nu laagdrempeliger dan ooit.”

Internationale verzendingen bieden groeikansen op lange termijn

Een direct volume verwacht Sam dus niet, maar dat is ook niet nodig. “Vorig jaar sloten we af met 6 miljoen omzet. Dit jaar voorzie ik een groei naar de 20 miljoen euro en het einde van die groei is nog niet in zicht.” De groei vanuit de internationale verzending is voor nu gering, maar Sam denkt dat deze stap op de lange termijn een grote bijdrage levert.

“Met same-day-delivery zijn we al marktleider en uit onderzoek blijkt dat dit binnen vijf jaar uitgroeit tot ongeveer een derde van het pakketverkeer.” De markt van internationale verzendingen is volgens hem nu al groter dan die van same-day-delivery. “Het zal in het begin vooral een kwestie van voorlichting, testen en proberen zijn, maar op de langere termijn zou dit weleens onze grootste knaller kunnen worden.”

Same-day-delivery groeit binnen vijf jaar uit tot een derde van het pakketverkeer.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is oprichter en eigenaar van Ecommerce News.

Bekijk alle berichten van Dirkjan

Gerelateerde berichten