Nederlandse ecommerce te veel invloed in België?

Nederlandse ecommerce te veel invloed in België?

Hier in Nederland kunnen we inmiddels neerkijken op een prachtig ecommerce-landschap. Er zijn grote gevestigde spelers als Bol.com, er zijn nestors als Wehkamp en er zijn pure players als Coolblue die de laatste jaren ook offline aanwezig zijn. In België zijn het echter díé spelers die alom aanwezig zijn en is er nog weinig inbreng van lokale spelers. Gaat daar verandering in komen of zal Nederland de Belgische ecommerce-markt blijven domineren?

Als we puur kijken naar de retailindustrie in België, dan hebben onze zuiderburen genoeg om “fier” op te zijn. Ze hebben bijvoorbeeld InBev (ontstaan uit een fusie tussen het Belgische InterBrew en het Braziliaanse AmBev) dat de grootste brouwerijketen ter wereld is, supermarktketens Colruyt en Delhaize, koekjesproducent Lotus Bakeries en modelabel Les Hommes.

Nederlandse webwinkels winnen in België

Maar kijken we naar de online retail, dan zien we in de top vooral buitenlandse spelers. En de invloed van Nederland is daarin niet gering. Kijken we bijvoorbeeld naar de BeCommerce Awards die in mei dit jaar werden uitgereikt, dan zien we ReplaceDirect die in de categorie Elektronica won, Wijnvoordeel dat een prijs in de categorie ‘voeding’ mee naar huis nam en Travelbird dat won in de categorie ‘reizen’. En het jaar ervoor won het Duitse Zalando de BeCommerce Overall Award, terwijl ook Bol.com en wederom Replacedirect er met prijzen vandoor gingen.

Een officiële top 10 van Belgische webwinkels is er nog niet.

Een officiële top tien van Belgische webwinkels is er niet, zoals we hier in Nederland de Twinkle100 hebben, maar het staat in ieder geval wel vast dat Bol.com, Coolblue.be en Pizza.be zich bij de meest bezochte webwinkels mogen scharen. En recent heeft Wehkamp ook de overstap richting het zuiden gemaakt, dus daar kunnen de Vlamingen en Walen ook het een en ander van verwachten.

België complexer land dan Nederland

De Belgische ecommerce-markt loopt nog wat achter. Allereerst is de industrie niet zo snel en voortvarend van start gegaan als in ons land, maar ook vandaag de dag lijken de ontwikkelingen en trends zich minder snel af te wisselen. Op zich ook niet verrassend, want België is een complexer land dan Nederland, op het gebied van taal, logistiek, wet- en regelgeving, onderwijs et cetera. Bol.com en Coolblue zijn nu in ons land zo groot, maar die hebben ook al kunnen groeien en ontwikkelen sinds het eind van de twintigste eeuw. En Wehkamp was zelfs al in 1995 actief met een webwinkel!

En omgekeerd heeft België niet zoveel in de melk te brokkelen.

In Nederland hebben wij op het gebied van retail en ecommerce niet zoveel te maken met een groot land als Frankrijk. Nee, wij doen eerder handel met Duitsland (onze grote buurman) en België (ons kleine buurjongetje). België daarentegen heeft drie grote buren (Nederland, Duitsland en Frankrijk). De inbreng van die drie landen op het gebied van ecommerce is dan niet ook niet tegen te houden. Grote spelers in ons land breiden uit naar België, omdat dat – vooral in het geval van Vlaanderen – de eerste logische stap is, grote Franse spelers breiden uit naar België wegens diezelfde reden en grote Duitse spelers openen online winkels in België, omdat die uitbreiding vaak ook gepaard gaat met uitbreidingen in Nederland of in één keer de Benelux.

En omgekeerd heeft België niet zoveel in de melk te brokkelen. Een webwinkel kan wel een online dependance beginnen in Frankrijk, Nederland of Duitsland, maar dikke kans dat die niche al gedomineerd is door spelers die niet van plan zijn om ook maar één procent van de markt uit handen te geven.

Belgische webwinkels vinden langzaamaan ons land

Toch is dat niet helemaal waar. Zo zal LensOnline (meervoudig winnaar van een BeCommerce-award) nog dit jaar naar Nederland komen. En dat is niet zomaar een speler, maar met 10% van de totale contactlensmarkt in België de grootste aanbieder van contactlenzen en vloeistoffen bij onze zuiderburen. LensOnline gaat een intensieve samenwerking aan met lokale opticiens die de klant kunnen helpen en zal dit netwerk in 2014 in ons land uitrollen, met een dekking over heel Nederland. En twee maanden terug lanceerde de Belgische schoenenverkoper Torfs een Nederlandse webwinkel, ondanks het feit dat er geen stenen vestigingen van Torfs in ons land te vinden zijn.

Grote Belgische nationale spelers bewijzen hun bestaansrecht.

Dit soort ontwikkelingen laten toch zien dat Belgische webwinkels internationaler gaan denken en daarbij een uitstapje naar ons land niet schuwen. Het is wellicht wat lastig om nu nog als nieuwe Belgische speler tegenstand te bieden tegen een Bol.com (media) of Coolblue (elektronica), maar grote nationale spelers als Vanden Borre (elektronica) en ProxisAzur.be (media) bewijzen al een tijd hun bestaansrecht. En in de schoenenmarkt of een niche als contactlenzen zijn er in ons land nog altijd mogelijkheden, dus de uitstapjes van Torfs en LensOnline zijn niet onlogisch.

Ontwikkeling van Belgische ecommerce-markt

De vraag is nu alleen hoe de Belgische ecommerce-markt zich gaat ontwikkelen. Blijft het beïnvloed worden door grote buitenlandse spelers als Bol.com, Coolblue, Amazon, Zalando en mogelijk Wehkamp of kan er ooit een Belgische ecommerce-gigant opstaan die zelf ooit ook de stap naar het buitenland neemt? En wat voor Belgische spelers kunnen wij in ons land nog verwachten? Zal er ooit een Belgische webwinkel zijn waar wij als consumenten net zo veel gebruik van zullen maken als dat we dat nu doen bij bijvoorbeeld Zalando?

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten