Mobiele webwinkel-apps

Als je via het internet wilt verkopen kun je daarvoor natuurlijk sites als Marktplaats.nl inzetten, maar het liefst bind je de koper aan jouw bedrijf zodat hij een vaste klant wordt en dus heb je een eigen website of webwinkel nodig. Als je de klant helemaal wilt binden hoort daar eigenlijk nog een kanaal bij; de mobiele app. Want een mobiele website kan best werken, uit onderzoek blijkt dat app-shoppers nog loyaler zijn!

Een app van je webwinkelAls mensen winkelen via een app dan blijken ze vaak loyaler, is een hogere conversie haalbaar en in veel gevallen geven mensen aan dat ze de shopbeleving positiever ervaren. Je zou dus denken dat retailers direct op webwinkel-apps als nieuw verkoopkanaal duiken maar dat heeft even geduurd. Apps bestaan al best een tijdje maar waren in het begin vooral populair voor communicatie zoals Whatsapp of Facebook, of zaken waar je veel gebruik van maakt zoals bankzaken, openbaar vervoer en het laatste nieuws. Webwinkel-apps hebben best even op zich laten wachten.

Apps van webwinkels snelst groeiende categorie

Er is natuurlijk ook wel een drempel voor. Je moet klanten zover krijgen dat ze de app downloaden en actief gebruiken en in veel gevallen wil een consument gewoon snel een aankoop doen als ‘ie een webshop bezoekt. Shoppen bij specifieke webwinkels doen ze meestal niet dagelijks en retailers hebben in het begin de app dan ook regelmatig links laten liggen. Zelfs grote spelers als Bol.com, Coolblue of Wehkamp hadden geen haast met een mobiele app als webwinkel-kanaal. Inmiddels lijken de tijden veranderd, want begin 2016 communiceerde Apple dat het een nieuwe rubriek heeft gelanceerd in haar appstore, mede omdat shopping-apps de categorie was die het snelste groeide. Verwacht wordt dat in 2018 de helft van de online aankopen via apps zullen plaatsvinden.

Nederland loopt qua app-aankopen voorlopig zelfs nog voor op Amerika en ook groeit het aantal webwinkel-apps hier sterk. Je zou verwachten dat de grootste spelers het budget hebben om dit kanaal als eerste te omarmen, maar veel zaten al middenin een uitbreiding qua assortiment, buitenland of omnichannel-strategie en het blijkt juist dat het middensegment sneller de app als extra verkoopkanaal inzet. Dat is mede mogelijk omdat er verschillende app-aanbieders zijn die zich juist op dit segment zijn gaan ontwikkelen. Een app op maat laten ontwikkelen kost meestal tienduizenden euro’s, maar als SaaS- of standaardoplossing zijn er al meerdere aanbieders actief.

Drie aanbieders voor je webwinkel-app:

JMango360
Dit is een aanbieder waarbij je voor een vast maandbedrag een webwinkel-app kunt laten ontwikkelen die helemaal is gesynchroniseerd met bijvoorbeeld Magento of enkele andere platformen van webwinkelsoftware. JMango360 biedt een SaaS-oplossing dus je kunt de app zelf ontwikkelen maar ze werken ook samen met enkele partners waardoor je het bouwen kunt uitbesteden. Het bedrijf is zelfstandig en bij oprichting gefinancierd door investeerders.

PocketShop
Biedt apps voor een vast maandbedrag plus opstartkosten waarbij ze de app koppelen aan je webwinkel. Deze aanbieder is een idee van Pinch, een internetbureau uit Amsterdam. Sinds 2001 bouwt Pinch maatwerk-apps voor het bedrijfsleven, waaronder klanten als KLM, TMG en Samsung.

Highstreet
Highstreet is eerder een tussenschakel voor de maatwerk-app want aan een Highstreet-app hangt in veel gevallen wel een ontwikkelkosten-plaatje. Het in Utrecht opgerichte bedrijf is opgericht door Touchwonders, dat zelf werkt voor ING, Rabobank, Corio, PON, Weeronline and Zoover. Highstreet bestaat sinds 2013 en in Nederland koos bijvoorbeeld 9Straatjesonline voor deze app-oplossing.

Naast deze oplossingen zijn er enkele buitenlandse app-aanbieders op de markt actief en zijn er vele maatwerkbureaus die een app geheel op maat kunnen ontwikkelen.