Met informatie kiest consument voor duurzaamheid

Met informatie kiest consument voor duurzaamheid

Als een webwinkel informatie geeft over verantwoorde bezorgopties, kiest de consument sneller voor een duurzame optie. Het standaard aanvinken van de duurzaamste optie in combinatie met een duurzaamheidslogo zorgt voor twee keer zoveel duurzame bezorgkeuzes.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. Meer dan 35.000 klanten van de deelnemende webwinkels (Blokker, Hunkemöller, Lobbes en Prénatal) werden in een A/B-test toegewezen aan een controleconditie of één van de gedragsbeïnvloedingstechnieken op de check-out pagina.

De gedragsbeïnvloedingstechnieken werden los en gecombineerd getoond in de check-out.

De gedragsbeïnvloedingstechnieken die gebruikt werden waren: associatie via logo’s, informatie over de duurzaamste bezorgoptie, het standaard aanvinken van de duurzaamste optie en sociale bewijskracht (‘deze optie wordt vaak gekozen’). Deze technieken werden in sommige condities ook gecombineerd en steeds getoond in de check-out.

Standaard aanvinken effect op duurzamere keuze

In 35 van de 88 interventiecondities zette één van de gedragsbeïnvloedingstechnieken kozen klanten voor de duurzamere bezorgoptie. In veel van die gevallen werden deze interventies gecombineerd. Bovendien zorgde het standaard aanvinken van de duurzaamste bezorgoptie in combinatie met een duurzaamheidslogo of tekst tot ruim twee keer zoveel duurzamere bezorgkeuzes als in de controlegroep.

‘Een combinatie van methodes werkt beduidend beter.’

“We zagen vaak dat webshops kiezen voor één methode, zoals een logo of een zinnetje. Maar nu blijkt dat een combinatie van methodes beduidend beter werkt. Dat geldt met name voor de combinatie van de default en een andere gedragstechniek. Voor zowel Thuiswinkel.org als webwinkels gaan we nu kijken hoe invulling gegeven kan worden aan de interventies, zodat deze voldoen aan de wetgeving rondom duurzaamheidclaims en aansluiten bij de onlangs gepubliceerde Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM. We helpen onze leden hier natuurlijk bij en dit onderwerp komt terug in de duurzaamheidsstandaarden die we aan het ontwikkelen zijn”, vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

Duurzaamheidswinst niet ten koste van conversie

Het onderzoek laat zien dat het informeren van klanten over de optie met de laagste CO2-uitstoot leidt tot substantiële duurzaamheidswinst. Dit gaat niet ten koste van de conversie. “Uit de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor bleek eerder al dat consumenten graag duurzaam willen winkelen, maar niet weten hoe ze dat moeten doen. Ik verwacht zeker dat webwinkels en pakketvervoerders deze kansen gaan benutten.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten