menu

Meer bezoek webwinkels via mobiel dan desktop

Meer bezoek webwinkels via mobiel dan desktopVoor het eerst vonden er meer bezoeken aan een webwinkel plaats via een mobiel apparaat zoals een smartphone of tablet dan via de desktop. Althans, dat was deze lente in het Verenigd Koninkrijk het geval. Maar natuurlijk is die trend typerend voor alle ecommerce-markten in West-Europa en daarbuiten. Als webwinkelier moet je nu écht klaar zijn voor de mobiele verkeersstroom!

Ons Engelstalige ecommerceblog Ecommerce News kreeg de cijfers van de laatste IMRG Capgemini Quarterly Benchmarking Report onder ogen en zag hoe 52% van het websiteverkeer ontstond vanaf mobiele apparaten, terwijl 36% van online verkopen in de UK op een smartphone of tablet werden voldaan. Uit het onderzoek bleek ook dat dit percentage zelfs nog hoger is bij webwinkeliers die kleding verkopen, daar lag het percentage namelijk op 40%. En dat zijn toch best hoge cijfers!

Tablets populair om online mee te kopen
In het Verenigd Koninkrijk blijken vooral tablets populaire apparaten om online bestellingen te doen. Waar smartphones goed zijn voor zo’n 18%, blijkt in 82% van de gevallen een tablet gebruikt te zijn voor het afronden van een online bestelling. Ergens is dat natuurlijk ook niet zo gek, aangezien een tablet over het algemeen een veel groter scherm heeft en men daar dus gemakkelijker en fijner producten bekijkt en uiteindelijk de transactie voltooit. Met een smartphone wordt het op sommige websites – jammer genoeg – nog steeds een beetje priegelwerk als er afgerekend moet worden.

Gigantische ontwikkeling in de groei van mcommerce
Uit het kwartaalrapport bleek overigens dat Britse consumenten naar schatting zo’n 30,5 miljard euro online spendeerden in de maanden mei, juni en juli dit jaar. Elf miljard daarvan werd uitgegeven via een smartphone of tablet. “Met meer dan de helft van al het ecommerce-verkeer dat nu via smartphones en tablets plaatsvindt, laten deze recente resultaten een gigantische ontwikkeling zien in de groei van mcommerce”, aldus IMRG’s chief information officer Tina Spooner. “Als je je bedenkt dat in 2010 nog het aandeel mobiele bezoeken aan webwinkels minder dan 3% bedroeg, dan toont deze laatste mijlpaal een fantastische groei van 2000% in de afgelopen vier jaar.”

Het is natuurlijk nog maar de vraag waar IMRG zich in dit onderzoek op baseert. Wat wordt bijvoorbeeld precies verstaan onder online bestedingen? Worden iTunes-downloads en eten van bezorgrestaurants hier ook toe gerekend? Tsja, dan gaat het natuurlijk snel met het aandeel van mobiel verkeer. Dat zijn bij uitstek producten die je lekker lui vanaf de bank of even snel onderweg naar huis bestelt met je smartphone of tablet.

Hoe het ook zij, de cijfers blijven altijd discutabel. Zo liet een ander recent onderzoek, van GfK, zien dat desktops nog in 80% van de aankoopgevallen worden gebruikt. Hetzij in het onderzoek danwel tijdens de aankoop zelf. In 34% van de aankopen is een mobiel ergens in dit traject aanwezig geweest. Dat zijn heel andere cijfers. Maar ook in dat onderzoek wordt het duidelijk dat de mobiele apparaten wel steeds belangrijker worden.

Als webwinkelier kun je er wat ons betreft (en vele onderzoeken zijn het hierin met ons eens) gewoon écht niet meer omheen. Geen goede mobiele website met responsive design of geen goede, nuttige app waarmee gemakkelijk online aankopen kunnen worden gedaan: het kan gewoon niet meer. Natuurlijk zijn er altijd bepaalde productgroepen, niches en doelgroepen waarbij mobiel verkeer nauwelijks een issue is, maar voor het overgrote gedeelte van de ecommerce-markt geldt de tendens dat steeds meer websitebezoeken én aankopen via de mobiel plaatsvinden…

Tags

Reacties