menu

Mcommerce binnen jaar kwart marktaandeel

mcommerceMcommerce, zoals de verkoop via locatie-onafhankelijke apparaten als smartphones en tablets ook wel wordt genoemd, is in een stroomversnelling geraakt. Het bestaat al een tijdje maar experts dat binnen een jaar minimaal een kwart van de traffic op webwinkels vanaf mobiele apparaten komt.

Mcommerce al langer aanwezig
Commercie via mobiele apparaten is niet nieuw. Al sinds de eerste iphone ontdekten verschillende webwinkels de handigheid en voordelen van locatie onafhankelijke commercie. Websites als Thuisbezorgd, ticketstores zoals bioscoopkaartjes of andere toegangsbewijzen, en grote webwinkels haalden snel een aardig percentage uit mcommerce. Meer flexibiliteit en een duidelijke doelgroep brachten kansen voor retailers die durfden te investeren in nieuwe mogelijkheden.

Het gros van de webwinkeliers gaat echter niet zo ver. Ze kijken vaak wel of de webshop werkt, bijvoorbeeld in de normale browser van een tablet, maar in veel gevallen laten ze het vervolgens daarbij. Optimaliseren gebeurt relatief weinig. Grofweg heeft dat drie redenen. Allereerst is het optimaliseren van een webshop voor mobiele apparaten soms best een pittige investering. Verder is het percentage mobiele gebruikers op kleine webwinkeltjes vaak nog op een hand te tellen. En als dit al een serieus percentage is, blijken deze bezoekers minder interessant door een relatief lager bezoek- of conversiepercentage.

Maar dat idee, is bijna verleden tijd. Met de komst van de iPad is mcommerce aan een enorme opmars begonnen onder het ‘gewone publiek’. Een website die geschikt is voor mobiele apparaten is niet langer alleen noodzaak voor die snelle bestelling onderweg, maar de gewoonste zaak van de wereld geworden. Lekker op de bank tijdens de reclame op TV (couch-commerce) vanaf het werk tijdens de lunchpauze of samen met vriendinnen. Mcommerce krijgt zo een steeds groter marktaandeel.

Binnen nu en een jaar een kwart van de markt
De opmars van mcommerce gaat zelfs zo snel, dat het volgens specialisten van marketingbureau Monetate minimaal 25% van de traffic gaat betekenen, voor (Amerikaanse) webshops. De iPad is nu nog goed voor 95% van het tablet-gedeelte van die traffic, maar is zeker niet meer het enige apparaat dat mobiel winkelen gemakkelijk maakt. Tablets brengen niet alleen veel traffic, maar ook steeds meer conversies. Mobiele telefoons bleken inderdaad nog wel eens slechter te scoren, maar of bezoekers nu met een tablet of laptop op de bank zitten, maakt tegenwoordig bijna niet meer uit. Tabletsgebruikers zijn steeds meer vergelijkbaar met normale computergebruikers en zijn dus ook regelmatig aan het online winkelen.

Een vergelijkbaar conversiepercentage is zeker mogelijk. Als het echt goed werkt tenminste. Want de meeste webwinkels doen het wel, maar navigeren zo beroerd dat men toch snel afhaakt. Optimaliseren is dus een noodzaak, zelfs als je normale webwinkel nu al werkt.
Surfend vanaf de bank zijn internetgebruikers nog kritischer dan ze al
waren en het klikken op te kleine linkjes, enkele seconden laadtijd of
webwinkels die slecht passen op het scherm. Simpele navigatie, swipe-mogelijkheden, en mooie scherpe productfoto’s en video’s maken een wereld van verschil.

Internet straks overal
Niet alleen mobiele telefoons, maar juist ook tablets brengen internet overal waar de gebruiker komt. Zelfs in de fysieke winkel zelf. Er komen steeds meer schermen, virtuele kassa’s en internetmogelijkheden op de winkelvloer en tablets dragen daar zeker aan bij. Via speciale zuilen met ingebouwde tablets wordt het online winkelen, op de winkelvloer steeds normaler.

Met bijna een kwart van het totale internetverkeer is een mobiele website dan ook niet langer een optie. Zelfs als jouw publiek relatief er weinig gebruik van maakt, zul je toch binnen nu en een jaar mee moeten met deze ontwikkeling. Vergelijk het met een webwinkel die alleen werkt in Internet Explorer, maar het niet doet in  Safari, Chrome of Firefox bijvoorbeeld.

Een kwart van de totale gemiddelde internetmarkt. Die sluit je toch niet uit?

Tags

Reacties