Maar 17% consumenten denkt dat online shoppen duurzamer is
Maar 17 procent van de Nederlandse consumenten denkt dat een webwinkel duurzamer is dan een fysieke winkel. Volgens Thuiswinkel.org zijn consumenten niet genoeg geïnformeerd over de duurzaamheid van webwinkels. Online winkelen kan zelfs duurzamer zijn dan naar de winkelstraat gaan.
“Online winkelen kan juist duurzamer zijn, onder andere vanwege de efficiëntie van pakketbezorging en het hoge energieverbruik van fysieke winkels. Wanneer consumenten allemaal individueel met de auto naar winkels rijden, leidt dit tot een hogere milieu-impact dan wanneer een pakketbusje meerdere bestellingen tegelijk aflevert. Dat betekent natuurlijk niet dat we er al zijn: als sector blijven we werken aan het nog verder verduurzamen van de keten”, vertelt Marlene ten Ham, Algemeen Directeur bij Thuiswinkel.org.
Consumenten onderschatten eigen impact
De belangenorganisatie publiceert vandaag de Thuiswinkel Duurzaamheid Monitor. Aan het onderzoek deden 1.334 Nederlandse consumenten mee. Volgens het rapport onderschatten consumenten de milieu-impact van hun eigen gedrag.
‘Consumenten maken het grootste verschil als ze duurzame producten kiezen’
Zij kunnen bijvoorbeeld zelf het grootste verschil maken door duurzame producten te kiezen. Daarnaast verminderen ze de kans op retouren door goed te letten op maat- en productinformatie tijdens het online shoppen. Als ze dan toch iets retour moeten sturen, is het belangrijk dat consumenten het product goed verpakken. Zo kan het opnieuw verkocht worden.
Duurzame optie soms onduidelijk
Ook op andere vlakken schatten consumenten de duurzamere optie vaak verkeerd in. Maar liefst 40 procent van de consumenten denkt bijvoorbeeld dat een afhaalpunt altijd duurzamer is dan thuisbezorging, maar dit is niet altijd waar.
‘Een afhaalpunt is alleen duurzamer als de consument er zonder auto heengaat’
“Een afhaalpunt is alleen duurzamer wanneer de consument er lopend of met de fiets heengaat. Lukt dit niet en ga je toch met de auto, kies dan thuisbezorging. Zorg ook dat je thuis bent wanneer het pakket wordt geleverd, anders gaat de milieuwinst verloren”.
Minder ritten met plastic verpakkingen
Daarnaast heeft 8 op de 10 consumenten voorkeur voor een kartonnen verpakking, vanwege milieuredenen. Maar volgens Thuiswinkel.org zitten er ook voordelen aan plastic verpakkingen. Als pakketjes verpakt zijn in plastic, passen er meer tegelijkertijd in één bezorgbus. Zo worden er minder ritjes gemaakt.
Verantwoordelijkheid sector
De verantwoordelijkheid om consumenten beter in te lichten ligt volgens Thuiswinkel.org bij de webwinkels. “Als sector hebben wij de verantwoordelijkheid om de consument hierover in te lichten, om het zo duidelijk mogelijk te maken.”
Reacties