Duurzaam inkopen
Duurzame producten inkopen wordt vaak vergeten. Dit terwijl een milieuvriendelijke inkoop veel impact heeft. Denk hierbij aan materialen en duurzame leveranciers, maar ook waar producten vandaan komen. Klanten hebben ook behoefte aan een duurzaam assortiment.
Als webwinkelier denk je bij duurzaamheid waarschijnlijk aan verpakkingsmateriaal en groenere bezorging. Maar vaak wordt een belangrijk onderdeel vergeten: de inkoop van duurzame artikelen. Want hoe zijn je producten gemaakt en waar komen die eigenlijk vandaan? Klanten hebben ook een voorkeur voor milieuvriendelijke producten. Zorg dus dat je dit uitdraagt in je webshop.
Klant wil milieuvriendelijker winkelen
Duurzaamheid is noodzakelijk voor mens en planeet, maar klanten hebben er ook steeds meer behoefte aan. Meer dan de helft van de Nederlanders vindt dat duurzaamheidsinformatie in webshops tekortschiet. Ook als die informatie ontbreekt, zijn klanten zich evenzeer bewust van de milieuschade, blijkt uit onderzoek van Manhattan Associates. Bovendien koopt nagenoeg 60 procent van de Nederlanders duurzame producten volgens de Retail Buying Study.
60% van de Nederlanders koopt duurzame producten.
Klanten willen dan ook weten of hun aankoop milieuvriendelijk is. Zorg dus dat je hier informatie over aanbiedt op je website. Dit kan op een losse pagina waarin je toelicht wat jouw webwinkel aan duurzaamheid doet, maar vergeet ook de productpagina en het categorie-overzicht niet. Als je eenmaal milieuvriendelijk inkoopt, kan je bijvoorbeeld een productfilter ‘duurzaam’ aanmaken om klanten in deze behoefte te voorzien.
Imagoschade voorkomen
Duurzaamheid is dus belangrijk voor het milieu en een groeiende eis van de klant. Maar milieuvriendelijke artikelen aanbieden kan ook risico-verlagend werken. Ten eerste voorkom je imagoschade. Als aan het licht komt dat jouw producten onder barre werkomstandigheden worden gemaakt of het milieu sterk vervuilen, kan dit je duur komen te staan.
‘Greenwashing’ wordt vaker opgemerkt en bestraft.
Ook het fenomeen ‘greenwashing’ – valse beloftes over duurzaamheid in marketing – wordt steeds vaker opgemerkt en bestraft. Dit gaat van kritiek door consumenten op sociale media tot aan de rechtszaal. Zo is de webwinkel van Hunkemöller recent voor de rechter gesleept om deze reden. Door je inkoop kritisch onder de loep te nemen, beperk je dus ook juridische risico’s.
Wat zijn duurzame producten?
Waarschijnlijk doe je de inkoop voor je webshop bij een groothandel of leverancier. Je kijkt dan als eerste naar de prijs, kwaliteit en levertijd. Maar wat is een duurzame leverancier eigenlijk, en waar moet je dan op letten? Als je maatschappelijk verantwoord inkopen (mvi) wilt, neem je ook de sociale en milieuaspecten mee.
Het liefst zijn artikelen gemaakt van gerecycled of biologisch afbreekbaar materiaal.
Als je artikelen inkoopt voor je webwinkel, kun je als eerste kijken naar de materialen waar die van zijn gemaakt. Het liefst zijn deze recyclebaar of biologisch afbreekbaar. Denk bijvoorbeeld aan biologisch textiel voor kleding en plasticvrije cosmetica. Probeer producten met plastic sowieso te vermijden: het is gemaakt van vervuilende aardolie, slecht te recyclen en breekt nooit af. Met plastic artikelen draag je bij aan zwerfafval en de plastic soep – niet bepaald klimaatbewust dus.
Het is natuurlijk nog beter als iets van gerecycled materiaal is, zoals laptophoezen of zeep gemaakt van fruitresten. Voor inspiratie kun je bij Product for Product per afvalstroom zien welke producten ervan gemaakt kunnen worden. Op deze manier kan je ook je eigen afvalstromen hergebruiken, bijvoorbeeld, zoals oud papier en koffiedik. Producten die helemaal of deels van restmaterialen zijn gemaakt, zijn vaak ook nog eens kostenefficiënt.
Duurzame leveranciers
Naast het materiaal, kun je kijken naar waar een product vandaan komt en hoe het wordt gemaakt. Je hebt dan te maken met arbeidsomstandigheden en vervuiling tijdens de productie, maar ook de afstand die producten moeten afleggen. Het is hierom aan te raden om fabrikanten en leveranciers dichterbij huis te hebben, namelijk binnen Europa.
Het is aan te raden om leveranciers dichtbij huis te hebben.
Ten eerste zijn de arbeidsvoorwaarden meestal beter en kun je dit ook makkelijker controleren. Daarnaast is er minder transport nodig dan als je producten laat overvliegen uit Azië, bijvoorbeeld. Hierdoor zijn de levertijden ook sneller en de verzendkosten lager. Bovendien weet je ook zeker dat de artikelen zijn toegestaan op de Europese markt.
Informatie over arbeidsomstandigheden en duurzaamheid kun je idealiter opvragen bij je leverancier. Om de zoektocht naar een duurzame producent makkelijker te maken, zijn er gelukkig ook keurmerken die dit controleren. Zo is er bijvoorbeeld de Global Organic Textile Standard voor textiel en Ecolabel voor onder andere kleding en apparatuur. Kijk hiervoor eens op de Keurmerkenwijzer van Milieucentraal. Die beoordeelt zowel op mensenrechten als op milieu-aspecten.
Repareren en tweedehands verkopen
Om een duurzaam assortiment te voeren, is het goed na te denken over wat er met je product gebeurt na de aankoop. Zoals: wat als het artikel kapot gaat? Je kan losse onderdelen verkopen zodat deze makkelijk vervangen kunnen worden, bijvoorbeeld. Dit zorgt ook voor herhaalaankopen. Daarnaast kan je een reparatie-service aanbieden. Hierdoor verbreed je je aanbod en kun je je onderscheiden met een extra stukje klantenservice.
Als webwinkel heb je bepaalde verplichtingen rondom recycling.
Een andere manier om de levensduur van je voorraad te verlengen, is door in te spelen op de tweedehandsmarkt. Zo kan je retouren opnieuw verkopen tegen een voordelige prijs in je eigen webshop of op een online marktplaats. Op die manier kan je er nog een slaatje uit slaan in plaats van het weg te gooien. Als het proces van inname en kwaliteitscontrole jou te veel tijd kost, kun je zelfs een marktplaats voor consumenten onderling toevoegen aan je webshop. Zalando doet dit bijvoorbeeld met een ‘pre-owned’ categorie, en Bol.com en Coolblue verkopen tweedehands elektronica.
Houd er ook rekening mee dat je als webshop bepaalde verplichtingen hebt rondom recycling. Als je in jouw webwinkel elektronica verkoopt, ben je bijvoorbeeld verplicht om die ook weer in te nemen voor recycling. En mode-webshops moeten vanaf 2023 zelf kleding inzamelen en recyclen.