Wat is jouw drukste dag in de week?

Wat is jouw drukste dag in de week?

Vaak is er bij een webwinkel wekelijks een patroon te herkennen in drukte op de website. Afhankelijk van je klanten, de producten die je verkoopt en de aandacht die je schenkt aan je marketingactiviteiten zal een bepaalde dag net wat meer conversie opleveren dan een andere. Maar weet jij welke dag dat is? En doe jij dan ook net iets meer aan bijvoorbeeld social media?

Grote webwinkels hebben personeel in dienst dat niets anders doet dan allerlei data in de gaten houden. Welke pagina rendeert het goed, op welk tijdstip hebben we de meeste bezoekers, welke tweet presteerde ondermaats en wat voor invloed heeft de storm van laatst gehad op onze omzetcijfers.

Kan lonend zijn om in de cijfers te duiken

Voor kleinere webwinkeliers is deze data niet zo gemakkelijk voor handen en ontbreekt het ook aan mankracht om die cijfers constant in gaten te houden en er beleid op te maken. Toch kan het voor de kleinere online retailer ook erg lonend zijn om eens even goed in de cijfers te duiken en bijvoorbeeld te onderzoeken welke dag en welk tijdstip nou de meeste conversie oplevert.

Online winkelcentrum Beslist.nl deed dat voor de bezoekers op haar eigen platform en ontdekte dat op zondag de meeste bezoekers rondkijken, maar dat op woensdag de meeste orders worden geplaatst. En waar men op zondag vooral tussen 11 en 16 uur en na het eten op de site zit, daar ligt de piek op de woensdag op 21 uur en zijn met name speelgoed, schoenen en drogisterijartikelen populair.

Marketing aanpassen aan populaire dagen

En als je dit soort dingen weet, dan kan je daar ook bewust je marketingbeleid op aanpassen. Door bijvoorbeeld op woensdagavond wat meer social media-posts te publiceren of net wat langer door te gaan met het verwerken van orders en het beantwoorden van klantenvragen.

Beslist.nl vindt ook dat webwinkels wel wat vaker mogen sturen op data. “Om leverbeloftes na te kunnen komen is het bijvoorbeeld belangrijk te weten op welke dagen en tijden de hoogste pieken zijn en hier beloftes eventueel op aan te passen”, zo schrijft het. “Juist voor (nog) minder bekende webshops kan het sturen op data een grote concurrentiesprong opleveren omdat het weinig tijd kost maar veel effectief is.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten