Invloed van alcohol op online aankopen

invloed alcohol op ecommerceAlhocol maakt mensen wat losser. Dat is eigenlijk niets nieuws en dus is het niet verrassend dat men ook anders online koopt als ze een wijntje of twee op hebben. En jawel hoor. Na even te hebben genoten van een heerlijk drankje blijken online shoppers inderdaad hun bestelpatroon te hebben gewijzigd.

De helft heeft wel eens onder invloed online geshopt
Ongeveer de helft van de internetpopulatie heeft wel de intentie gehad iets online te kopen terwijl ze onder invloed zijn van alcohol. Reden genoeg voor de Engelse vergelijkingssite Kelkoo om hier eens dieper op in te gaan. Uit een onderzoek naar het ecommerce-gedrag onder ruim vierduizend mensen blijkt dat 14% wel eens iets online te hebben gekocht omdat ze onder invloed waren. Als ze nuchter geweest zouden zijn, zouden ze de bestelling waarschijnlijk niet hebben geplaatst.

Het percentage mode, of specifieker nog: lingerie, is in die gevallen hoger dan normaal maar ook computerspelletjes, DVDs en andere zaken die normaal nuchter ook veel worden verkocht verdwijnen in de online winkelmandjes. Zoals je mag verwachten is de kans dat men een online aankoop onder invloed van alcohol doet, het grootste tussen 11 uur savonds en 1 uur smorgens, waarbij Wehkamp al eerder aangaf dat het aantal slaapkamerartikelen ook nog na die tijd beter verkoopt.

Voor- en nadelen van alcohol bij shoppers
Klinkt allemaal eigenlijk best prima en als webwinkelier zou je er bijna op wil willen spelen tot je ook de andere cijfers leest. Een groot gedeelte herinnert zich pas de bestelling als ze hun bankafschrift bekijken. 4% zelfs pas als de bestelling arriveert. Klinkt als een riskant retourenpercentage. 😉

En er zijn meer nadelen. Een op de tien online shoppers uit het onderzoek probeerde iets te bestellen dat te duur was en dus is geweigerd door de creditcard-maatschappij. Nadeeltje voor die dure juwelenshops. 9% is in slaap gevallen tijdens het bestellen en 13% kreeg het niet voor elkaar om de aandacht bij het scherm, of het toetsenbord te houden.

Toch biedt het, volgens de onderzoekers, ook kansen voor webwinkels. Die paar glazen kunnen soms net dat zetje geven om iets te bestellen en giftshops, lingeriewinkels en pizza- of shoarmazaken doen mogelijk net iets betere zaken. In dat soort zaken is het online shoppen toch een uitkomst en die ondernemers doen er dus goed aan het afrekenen gemakkelijk en snel te houden. Een ander voordeel voor de webwinkelier: Mocht de hap of drank verkeerd vallen, heb je er als ondernemer net wat minder last van dan je offline collega’s!

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten