menu

Hoe promoot je je app?

Op alle fronten blijkt dat de app-gebruiker een betere klant is: de conversie is hoger, de gemiddelde orderwaarde ligt hoger en de kans op herhaalaankopen is groter. Toch laten veel webwinkeliers de app links liggen; zonder gebruikers heb je er immers weinig aan. Maar als jij wel een app wil, hoe zorg je er dan voor dat klanten die downloaden én gaan gebruiken? Wij vroegen Dewi Wassenaar, marketingmanager bij mcommerce-platform JMango360 om advies.

JMango360 biedt apps in een SaaS-model. Momenteel helpen ze veel webwinkeliers bij het bouwen en komen er in snel tempo partners bij, maar eigenlijk kun je de app prima zelf bouwen. Ook wij maakten zo een app en dat viel reuze mee! De echte uitdaging zit ‘m natuurlijk in het vinden van gebruikers. Als mensen niet weten dat ‘ie bestaat, ben je nog nergens.  Gerichte communicatie is daarom volgens Dewi van JMango360 essentieel. “Voor de promotie via je eigen website kun je de appstore-iconen op je site zetten. Check wel even of de plaatjes goed linken naar jouw app in de betreffende stores. Om de app extra onder de aandacht te brengen, kun je de iconen zowel in de header als de footer van je website zetten. En om ervoor te zorgen dat de iconen opvallen, kun je ze los van andere logo’s zoals betaalmethodes plaatsen. Wil je er zeker zijn van zijn dat de iconen hun werk doen, dan kun je meerdere ontwerpen laten maken en een A/B-test doen zodat je kunt zien welke iconen de beste resultaten verkrijgen.”

Een andere promotie-tip is het plaatsen van een (tijdelijke) slider op je website. “Bedenk hierbij goed wat de toegevoegde waarde is van jouw app. Geef antwoord op de vraag waarom iemand jouw app zou moeten downloaden. Houd het antwoord kort maar krachtig. Heb je vooral herhaalaankopen, dan kun je bijvoorbeeld met de leus ‘Snel bestellen met onze app’ inspelen op het gemak dat je de klant biedt.”

Handige hulpmiddelen
Wanneer mensen via hun smartphone op jouw site terechtkomen, dan is de kans aannemelijk dat ze openstaan voor een app. Bol.com deelt die mening en probeert bezoekers die via de mobiele site in de webshop komen met een advertentie te verleiden om de app te downloaden. “Met een Smart App Banner (een soort gestandaardiseerde advertentie van de app) op je mobiele website zorg je ervoor dat bezoekers met een druk op de knop jouw app kunnen downloaden.”

Bol.com app-bannerOok een QR-code zorgt ervoor dat je (potentiële) klanten direct worden doorverwezen naar de juiste locatie in de App Store. “Je kunt marketinguitingen als advertenties, visitekaartjes en folders eenvoudig voorzien van deze barcode. Maar ook communicatie-uitingen als een orderbevestiging lenen zich goed voor het promoten van je app. In je bevestigingsmail kun je bijvoorbeeld een banner van de app plaatsen met daarin de begeleidende tekst ‘Bestel voortaan nog eenvoudiger en sneller via onze app’.”

Verder zijn social media interessante kanalen voor de promotie van jouw app. “De meeste mensen bekijken deze platforms op hun smartphone, waardoor ze nog maar enkele stappen verwijderd zijn van het downloaden van jouw app. Als je de app wilt delen via social media kun je via Bit.ly een mooie, ingekorte link krijgen. Twitter kort de link ook in, maar dan is het voor de lezers niet meteen duidelijk waarnaar de link verwijst. Met Bit.ly kun je de url aanpassen met bijvoorbeeld je appnaam erin. Ook kun je via Bit.ly inzien hoeveel mensen op de link hebben geklikt. Afhankelijk van je budget kun je er ook voor kiezen om te adverteren via social media of Google Adwords.”

ASO werkt
ASO is de afkorting van App Store Optimization en is een soort SEO voor apps. “Bij ASO is het, net als voor je webshop, de kunst om relevante zoekwoorden te gebruiken in je omschrijving zodat je beter wordt gevonden”, legt Dewi uit. “Een handige tool voor het bepalen van deze keywords is AppAnnie. Heb je eenmaal de juiste zoekwoorden bepaald, dan is het belangrijk dat deze in het begin van de zin staan. In de Apple Store zijn de eerste 23 leestekens zichtbaar en in de Google PlayStore zijn dit de eerste 30.”

Net als bij Google is het in de appstores niet bekend hoe het algoritme precies werkt. Maar wat wel duidelijk is, is dat reviews en ratings een grote invloed hebben op de ranking. “Wanneer jouw app een groot aantal positieve reviews en ratings heeft, dan komt de app hoger in de zoekresultaten te staan. Het kan dus zeker geen kwaad om gebruikers te stimuleren om een positieve review achter te laten. Potentiële gebruikers downloaden nu eenmaal liever een app die vijf sterren heeft dan slechts een of twee. Dus schroom niet om vrienden, familie, collega’s en trouwe klanten te vragen om de app te downloaden en een mooie recensie te schrijven.”

Screenshots en video
“You never get a second chance to make a first impression”, zegt Dewi stellig. “Zorg daarom voor mooie screenshots met een mobile device eromheen. Dit klinkt misschien ingewikkeld, maar via de drag & drop-tool Mockuphone heb je dit zo gedaan. In de App Store mag je vijf screenshots laten zien en in de Google Play Store zelfs acht.” Verder is het volgens haar belangrijk om per scherm in een zin uit te leggen wat de voordelen en de functionaliteiten van jouw app zijn. “Ook met behulp van een video kun je eenvoudig de mogelijkheden van jouw app laten zien. Bij Apple mag de video 30 seconden duren en bij Google 120. De video’s kun je uploaden via YouTube.”

Tags

Reacties