HelloChair: ‘We reden rond met een vrachtwagen vol stoelen’

HelloChair: ‘We reden rond met een vrachtwagen vol stoelen’

De stoelenspecialist HelloChair is nog geen jaar oud, maar het online assortiment bestaat nu al uit ruim tweeduizend stoelen. FonQ’s medeoprichters Jan-Noud Hutten en Joost Wels besloten samen een specialistische webshop in combinatie met een fysieke winkel te openen. Ecommerce News sprak Joost Wels over de startup.

Na het succes van fonQ, dat zich volledig online begeeft, zagen Jan-Noud en Joost een gat in de markt. Met een specialistische winkel online Ć©n offline besloten ze stoelen te verkopen aan het middensegment. Het assortiment is in een jaar al flink gegroeid. “We krijgen veel aanvragen van merken die in het assortiment opgenomen willen worden, maar we moeten wel onze focus op kwaliteit houden”, vertelt Joost.

We hoeven niet de grootste van Nederland te zijn, maar willen een superspecialist worden.

In de webshop kunnen klanten kiezen uit tweeduizend verschillende stoelen, van eetkamerstoelen tot zitzakken. Daarnaast zijn er ook tafels, lampen en vloerkleden in de webshop te vinden. “Dat zijn voornamelijk bijproducten, onze focus ligt op de stoelen. We hoeven niet de grootste van Nederland te zijn, maar willen wel een superspecialist worden.”

Onderscheid maken met focus op niche

Stoelen worden natuurlijk ook al door grotere woonwinkels verkocht, maar toch gelooft Joost dat HelloChair zich kan onderscheiden van concurrenten. “Online worden vooral goedkope stoelen verkocht. Klanten die specifieke wensen hebben qua stijl en een stoel op maat willen laten maken, kunnen daar niet bij terecht. Door in te spelen op het middensegment van de markt kunnen wij iets anders aanbieden dan de concurrent.”

Door in te zetten op het middensegment hebben we een ander aanbod dan de concurrent.

Daarnaast besteedt HelloChair aandacht aan kleine details, zoals het verkopen van stoelpootdopjes. “Deze bieden we aan in een kleur en stof die past bij de stoel. Dat laat aan klanten zien dat we echt experts zijn in dit gebied.”

Combinatie online en offline

Een veel voorkomend probleem binnen ecommerce is het hoge aantal retourzendingen waar webshops mee te maken hebben. “We horen vaak van klanten dat de producten er in het echt anders uitzien dan online. Daarnaast wil de klant die iets meer uitgeeft aan een mooie stoel ook zeker weten dat die comfortabel zit.”

EĆ©n van de hardlopers uit het assortiment.

Hierom vonden de oprichters het belangrijk om een combinatie van webshop en fysieke winkel te hebben voor HelloChair. In de winkel staan driehonderd verschillende stoelen, binnen de webwinkel vinden ze een groter assortiment. “Toch zijn klanten er erg enthousiast over de vele verschillende stoelen die op Ć©Ć©n locatie staan, die ze allemaal kunnen uitproberen.”

Uitdagingen na de start

Dat HelloChair vorig jaar opende in het midden van de coronacrisis bracht wat uitdagingen met zich mee. Drie maanden na het lanceren moest de fysieke winkel sluiten vanwege de lockdown in Nederland. “Om klanten toch een indruk te geven van onze producten hebben we hen toen stofsamples gestuurd. Ook hebben we een vrachtwagen gevuld met onze stoelen en zijn we daarmee gaan rondrijden. Zo konden klanten thuis meerdere stoelen uitproberen.”

We voegen iets toe aan de markt.

Het bedrijf is benieuwd welke effecten de coronacrisis op de economie zal hebben en daarmee ook op de verdere groei van HelloChair. Huidige omzetcijfers deelt het bedrijf liever niet, maar Joost geeft aan dat ze zeer tevreden zijn over de start. “Er zit echt potentie in en we zien dat we iets toevoegen aan de markt.”

De komende tijd zet het bedrijf vooral in op het verhogen van de klanttevredenheid. Doordat er geen investeerders achter het bedrijf zitten, moet de groei voornamelijk uit mond-tot-mondreclame komen en uit advertenties op sociale media. “We bouwen het rustig op, stap voor stap.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten