Helft omzet Countrywood uit België sinds corona

Helft omzet Countrywood uit België sinds corona

Meer dan tien jaar geleden begon Annemijn Otten met het verkopen van hout via Countrywood. Door de sterke fundering die ze afgelopen jaren opbouwde, lukt het haar webshop om ook tijdens corona te blijven groeien ondanks leveringsproblemen in Azië.

In 2010 kocht de vader van Annemijn een partij steigerhout en liet hier tuinsets van maken. Na het plaatsen van een advertentie op Marktplaats waren ze al snel door de voorraad heen. “We hadden toen alleen een website, klanten belden ons om bestellingen door te geven. Aangezien dit toch nog best wat moeite van klanten vroeg, bouwde ik in 2015 zelf een webshop.”

Eigenaresse Annemijn Otten.

Op dat moment bestond de webshop uit enkele tientallen producten, zoals barsets, tuintafels en loungesets. Door contact te leggen met een leverancier kon het assortiment snel verder uitgebreid worden. “Die leverancier gaf ons de kans om producten al in de webshop te zetten, zonder meteen een voorraad in te kopen. Op die manier konden we veel uitproberen.”

Ondertussen beschikt het bedrijf over vier locaties waar wordt geproduceerd of waar opslag ligt. Doordat de hardlopers uit de webshop bij de transporteur opgeslagen zijn, kan Countrywood voor die producten next-day-delivery garanderen. “Dat is in deze branche best uniek”, vertelt Annemijn trots.

Uitdagingen door corona

Doordat fabrieken in Azië in het voorjaar van 2020 moesten sluiten, liep ook Countrywood door de coronacrisis tegen uitdagingen aan. De levering van de belangrijkste productengroep, de parasols, liep drie maanden vertraging op. “We moesten daarom creatieve oplossingen bedenken om klanten tevreden te houden én toch genoeg sales te halen.”

Het aantal sales van onze picknicktafels is in het afgelopen jaar verdubbeld.

Een populaire picknicktafel van Countrywood.

Al snel vonden ze een alternatief. “Een van de leveranciers kwam met een trendy alternatief voor de partytent. Ook besloten we onze marketing te focussen op onze picknicktafels.” Het aantal verkopen van de picknicktafels verdubbelde afgelopen jaar, doordat Countrywood in grotere aantallen aan bedrijven ging verkopen. Met de picknicktafels kunnen collega’s namelijk makkelijk op 1,5 meter afstand van elkaar zitten. Door de hittegolf in augustus had de webshop nog een meevaller: alle containers met parasols die maanden te laat binnenkwamen werden die maand alsnog verkocht.

Nieuwe klantengroep door lockdown

Door het sluiten van de winkels ziet Countrywood een nieuwe groep klanten binnenkomen. “Sinds corona komt 50 procent van onze omzet uit België, terwijl deze markt eerder liet zien dat ze liever naar fysieke winkels gingen. Dit zijn nu juist de terugkerende klanten.”

Ook het binnenlandse aantal bestellingen is toegenomen sinds de winkels in december 2020 zijn gesloten. Annemijn ziet dat de lockdown deze nieuwe klanten dwingt om online te shoppen. “Om die klanten tegemoet te komen sturen we vanaf dit jaar samples. Dan krijgen ze toch een indruk van de kleur en of het bij hun interieur past.”

We maakten in de eerste week van januari 2021 al meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2020.

Annemijn verwacht dat deze groei zal blijven aanhouden. “We maakten in de eerste week van januari 2021 al meer omzet dan in het eerste kwartaal van 2020. Iedereen is nu genoodzaakt online te kopen, ik verwacht dat dit voor een blijvende gedragsverandering zorgt.”

Countrywood speelt in op thuiswerken

Aangezien mensen worden opgeroepen thuis te werken, speelt de webshop in op thuiswerkplekken. Producten die ze al langer verkopen, zoals de pipowagens, worden nu als mogelijke thuiswerkplekken aangeboden. “We zagen dat klanten van onze pipowagens een kantoorruimte maakten. Doordat in zoekmachines veel gezocht werd naar thuiswerkplekken, besloten we onze marketing daarop te richten.”

Niet iedereen heeft de ruimte voor een pipowagen, daarom ontwikkelde Countrywood in de eerste lockdown ook kleinere, betaalbare thuiswerkplekken. “Op dat moment las ik online dat veel mensen hun bureau naar de woonkamer verplaatsten, maar dat deze niet bij het interieur pasten. De bureaus die wij zijn gaan maken, passen bij elk interieur.”

Het industriële bureau van Countrywood, speciaal voor thuiswerkers.

‘Wat we doen werkt goed’

Hoewel het bedrijf het hele jaar door bestellingen binnenkrijgt, stromen de meeste bestellingen vanaf maart binnen. Tot die tijd maakt de webshop zich klaar om die vraag op te vangen en de klanttevredenheid te verhogen.

Op dit moment besteedt Annemijn het grootste deel van haar tijd aan de klantenservice. Door de vertraging vanuit de transporteurs werd de klanttevredenheid van Countrywood afgelopen jaar met een 8.6 beoordeeld. Dit jaar willen ze gemiddeld een 9 halen. “We willen een grotere speler in de markt worden en blijven groeien. Wat we doen werkt al jaren goed, daar blijven we op inzetten.”

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten