menu
Fietskoeriers.nl

Fietskoeriers haalt Wehkamp binnen

Fietskoeriers.nl heeft Wehkamp binnengehaald als klant en zal voor de webwinkel pakketjes gaan bezorgen. Het koeriersplatform is hard gegroeid in de anderhalf jaar dat het bestaat en de samenwerking met Wehkamp is hiervan een mooie bekroning. Ecommerce News reisde af naar het hoofdkantoor in Zwolle en sprak met algemeen directeur Marieke Snoek over marktaandeel, doelstellingen en nieuwe features.

Het koeriersplatform werd in mei 2016 opgericht en wist nog een jaar later de Game Changer Award te winnen tijdens de uitreiking van de Shopping Awards. Het koeriersplatform is een initiatief van Cycloon, dat zich naast het bezorgen van pakketjes ook bezighoudt met postverwerking en (e-)fulfilment. Fietskoeriers.nl is een samenwerking van 10 Cycloon-vestigingen en 19 partnerbedrijven. “Als lokaal koeriersbedrijf kun je je klanten nooit een landelijke dekking bieden, door de krachten te bundelen kan dit wel.”

‘Marktaandeel van 1 procent zeker realistisch’

In 30 steden worden de pakketjes met de fiets bezorgd. Buiten deze steden worden auto’s op groengas ingezet. Ook werkt het bedrijf voor een aantal routes in de buitengebieden samen met Redjepakketje. “Door de volumes te combineren, verminderen we het aantal auto’s op deze wegen.” Momenteel verwerkt Fietskoeriers.nl gemiddeld 3.500 pakketjes per dag. Rond de kerstpiek moeten dit er 10.000 zijn. Marieke vertelt dat het een ambitieus streven is, maar zeker niet onhaalbaar. “Gezamenlijk bezorgen de grote vervoerders ruim een miljoen pakketjes per dag, waardoor er nog ruimte genoeg is voor ons om te groeien.”

De doelstelling om aan het eind van dit jaar minimaal 1 procent marktaandeel in handen te hebben, is volgens Marieke dus goed te doen. Niet in de laatste plaats omdat er steeds meer webwinkels uit het hoogste segment geïnteresseerd zijn in het concept. Wehkamp is slechts één van de partijen waarmee Fietskoeriers.nl nauw gaat samenwerken. Het voormalig postorderbedrijf verwerkt vele duizenden pakketjes op een dag. Hetzelfde geldt voor partijen als Coolblue en Bol.com, waarmee Fietskoeriers.nl ook in gesprek is. “Het is ontzettend tof om al na een jaar met zulke grote partijen om tafel te zitten.”

Hoe groter het volume, hoe kleiner de tijdvakken

De huidige focus van Fietskoeriers.nl ligt op same day delivery, maar next day delivery wordt ook al aangeboden. Ook middaglevering staat op de planning. “We bezorgen tussen 18.00 en 22.00 uur, maar we willen onze klanten meer opties bieden. Ook daarbij helpt de snelle groei, want hoe groter ons volume, hoe kleiner we de tijdvakken kunnen maken.”

Naast de bezorging op een milieuvriendelijke manier is ook de hoge mate van flexibiliteit een belangrijk speerpunt binnen het bedrijf. Zo mag de klant tot het moment dat de koeriers op pad gaan het adres wijzigen. “Het is een kleine moeite en het voorkomt dat we de dag erop terug moeten komen. Ruim 98 procent van onze pakketjes wordt dan ook bij de eerste afleverpoging bezorgd.”

‘Er is nog voldoende te winnen’

Met zo veel succes in eigen land wordt er wel eens gedacht aan uitbreiding naar het buitenland. België zou een logische eerste stap zijn, aangezien er regelmatig Belgische koeriersbedrijven aanschuiven bij vergaderingen. In Nederland werkt Fietskoeriers.nl zowel met eigen vestigingen als partners. In het geval van een internationale expansie, wil Marieke daar alleen het platform uitrollen. “Ik vind het onnodig om te concurreren met de gevestigde orde, terwijl we hen ook kunnen faciliteren met ons platform en hiermee een win win-situatie creëren.”

Het laatste wat Marieke wil, is zomaar een logistiek bedrijf zijn. “We willen het verschil maken op de fiets in de steden. Ik woon sinds kort in Amsterdam en daar zie ik zo vaak reguliere bezorgers rondjes rijden voor een parkeerplaats om vervolgens nog honderden meters te lopen met de pakketjes. En dat terwijl pakketbezorging helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, als je maar durft samen te werken.” Wanneer er geen verandering komt in de manier van bezorgen in de steden, dan zijn ze volgens Marieke binnen vijf jaar volledig dichtgeslibd. Hierdoor valt er hoe dan ook voldoende te winnen voor Fietskoeriers.nl. “Of bedrijven gaan met ons samenwerken, of ze verliezen de strijd om de stedelijke consument.”

Tags

Verder lezen

Reacties