Fietskoeriers.nl Game Changer bij de Shopping Awards
Fietskoeriers.nl is gisteravond op het gala van de Shopping Awards uitgeroepen tot winnaar van de Game Changer Award. Zij versloegen daarmee genomineerden Centraal Beheer & Active Ants, die door de jury tot de top 3 waren uitgeroepen. Fietskoeriers is niet alleen duurzaam met een mooie wow-factor, ook het aspect van samenwerken viel in de smaak bij de 17-koppige vakjury.
Terwijl de logistieksector angstig toekijkt hoe de ‘binnensteden dichtslibben met vervoerdersbusjes’, er welles-nietes-spelletjes worden gehouden over de duurzaamheid in de binnenstad en het personeel klaagt of staakt omdat partijen keihard met elkaar concurreren op de prijs, probeert Fietskoeriers het anders te doen.
Fietskoeriers sinds mei 2016 met landelijk netwerk
Het is een samenwerking van 18 lokale bedrijven, waarvan sommigen al zo’n vijftien jaar bestaan. Cycloon.eu, een van deze lokale fietskoeriers, bracht ze allemaal bij elkaar onder de paraplu van Fietskoeriers.nl. In eerste instantie met als startklant KPN die bij bestellingen de fietskoeriers naar de lokale winkels stuurden om met een code in de winkel de bestelling op te halen en vervolgens bij de klant in de regio af te leveren.
Een leuk concept, maar voor succes was er meer nodig, zo vertelde Marieke Snoek tijdens haar presentatie. Die ruimte was er, want ruim 90% van de tijd kan een product prima met een (bak)fiets bezorgd worden. “We werken onder andere voor Bloomon en dan passen er toch al snel 30 bloemetjes in een fiets.” Reden dus om afgelopen mei een klimaatneutraal netwerk op te zetten met groene gasauto’s en 29 lokale hubs langs de grote steden. Dat heeft geleid tot een landelijk netwerk van fietskoeriers die vanaf €6,50 same-day-delivery en tegen een scherp tarief next-day-delivery aanbieden.
‘Een serieus alternatief voor de grote verzenders, met concurrerende tarieven’
Volgens Fietskoeriers zit er een prima verdienmodel achter. “Wij hoeven geen parkeerruimte te zoeken en onze fietskoeriers zijn sneller en efficiënter dan onze concurrenten, omdat we het contact tussen de koeriers en de klant erg persoonlijk maken. Zo hebben we al pakketten in het Vondelpark afgegeven waarbij de klant even zijn locatie deelt met de koeriers. Bij ons is 97,6% van de bezorgingen gelijk raak. Daar zit een enorme besparing.”
Allesbehalve een uitgeknepen organisatie dus, en dat wil de organisatie graag zo houden: “het geld dat wordt verdiend, moet naar de persoon die de ballen uit de broek fietst. Bij een same-day-levering gaat drie euro naar de bezorger en dat zorgt dat ze heel ver gaan voor de klant.” Momenteel verwerkt Fietskoeriers.nl tussen de 1500 en 2000 pakketten per dag en dat aantal groeit snel. “En vanaf 1 mei gaan we ook retouren verwerken voor sommige webshops.”
Daarnaast wil het bedrijf verder de binnenstad in. “Datgene wat we voorheen met onze lanceringspartner KPN deden, was erg leuk om te doen. Als we kunnen uitleveren vanuit de lokale winkels, en we die dus kunnen zien als allemaal lokale hubs, is levering binnen één uur misschien ook mogelijk.” Daarnaast ziet het bedrijf kansen in de business-to-business. Er is nog genoeg te ontdekken, maar de jury was dus al dermate onder de indruk van wat er het afgelopen jaar is gerealiseerd dat het ’t bedrijf nu uitriep tot de grootste retail-gamechanger van het jaar.
Reacties