menu

Experimenteren met de retargeting ad

Retargeting ads vormen een sterke marketingtool, maar worden tegelijkertijd niet door veel internetgebruikers gewaardeerd. Ze zouden opdringerig en ongevraagd overkomen. Maar wat nu als je deze vorm van adverteren kan gebruiken om de klant te hélpen, terwijl je tegelijkertijd je merk telkens weer terug laat komen?

Websites als Wehkamp, Booking.com en Zalando wisten hun bezoekersaantallen en online merk flink op te bouwen door de inzet van retargeting ads: advertenties die worden getoond aan internetgebruikers die die website waartoe de ad behoort al eens eerder hebben bezocht. In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat wanneer iemand boxershorts heeft bekeken in jouw webwinkel, hij (of zij?) advertenties over die boxershort later voorbij ziet komen op andere websites die hij bezoekt.

Handig om de bezoeker te herinneren aan het feit dat jij die boxershorts verkoopt en dat hij nog niet tot aankoop is overgegaan, maar voor de consument is deze manier van adverteren wel eens storend. Sommigen hadden namelijk nooit de intentie gehad om het getoonde product te kopen, maar waren enkel op die productpagina beland omdat ze verkeerd klikten, via-via een link kregen, benieuwd waren hoe duur die boxershort van hun vriend nou was, et cetera.

3M heeft er in ieder geval iets op gevonden. De multinational heeft de retargeting ad omgetoverd tot iets handigs. Iets waar de meeste bezoekers dus geen vlekken van in hun nek krijgen. En dat heeft het ook nog eens weten te bereiken door hun eigen, commerciële product in te zetten: de post-it. Op de plaats van de retargeting ad plaatste het een digitale post-it, die de internetter kan gebruiken om zijn to-do-lijstje op bij te houden. De internetgebruiker wordt nu op verschillende plekken op andere sites herinnerd aan de dingen die hij nog moet doen (of kopen!), terwijl het product van 3M getoond wordt. Win-winsituatie, toch?

Wishlist, previews en stijladvies
Waarom zou de retargeting ad niet vaker op soortgelijke wijze gebruikt kunnen worden? Bijvoorbeeld voor Bol.com in de vorm van hun eigen wenslijstje, waarin gebruikers hun nog te kopen boeken of dvd’s kunnen zetten. Of voor Netflix advertenties, waarin abonnees worden herinnerd dat ze die en die serie nog moeten kijken. Of waarin previews van de volgende afleveringen van hun favoriete serie te zien zijn. En kledingwinkels kunnen bijvoorbeeld een virtueel model tonen dat het door de klant aangeschafte kledingstuk aanheeft, gecombineerd met andere kleding die de klant wellicht wil kopen. Zo wordt de retargeting ad een bron van inspiratie en hoeft deze vorm van adverteren niet langer vervelend te zijn voor de consument, terwijl de retailer alsnog zijn product of merk herhaaldelijk kan laten terugkeren.

Tags

Reacties