Ecommerce-trends en -ontwikkelingen voor 2018

Ecommerce-trends en -ontwikkelingen voor 2018

2017 stond in het teken van de groei van mcommerce, de groei van Google Shopping en de uitkomst van de zaak van de EU, buitenlandse toetreders en de langzame maar zekere ontwikkeling richting omnichannel. Al deze ontwikkelingen zullen we ook komend jaar weer zien, maar wat staat ons nog meer te wachten?

De feestdagendrukte is nog maar net begonnen, maar de eerste waarzeggers en glazen-bol-kijkers zijn al druk bezig met de ecommercetrends van 2018. Wat wordt komend jaar nou hét onderwerp van gesprek? Kans is groot dat met name de bestaande ontwikkelingen nog even de headlines zullen vullen.

‘B2B, mobile en expansie de trends van 2017’

Afgelopen jaar schreven we dat b2b, mcommerce en crossborder-ecommerce dé trends van 2017 zouden worden. B2b blijft lastig in kaart te brengen maar op diverse evenementen zien we deze spelers een steeds grotere rol innemen. B2b-events worden zelf ook steeds groter, en met Zamro als beste nieuwkomer én komend jaar een nieuwe b2b-award bij de Shopping Awards mag het duidelijk zijn dat er tussen al dit b2b-geweld absolute pareltjes zitten.

Dat mcommerce in 2017 een bijzonder sterke groeispurt heeft gemaakt was ook niet te missen. Inmiddels doet 70 procent van de jongeren die online aankopen doet dit via zijn mobiele telefoon. En Nederland is hierin eigenlijk helemaal niet zo bijzonder. Kijken we naar de verkopen die Alibaba via Singles Day wist te realiseren, dan valt op dat 90 procent daarvan via de mobiele telefoon verliep.

Over Alibaba gesproken; ook de derde voorspelling kunnen we inmiddels rustig voor waar aannemen. Niet alleen groeit het aantal Nederlandse webshops dat ook in het buitenland verkoopt gestaag, in Nederland is hun omzet ondertussen lang niet zeker meer. We bestellen steeds meer in China, Amazon is ook in Nederland een van de meest bezochte sites en recent is AboutYou.com hier nog met veel marketinggeweld gelanceerd.

Food de vierde grote ontwikkeling van 2017

Een andere ontwikkeling die in 2017 grote stappen heeft gemaakt is die van online food. Het online marktaandeel is nog bijzonder laag, dus de echte doorbraak zal waarschijnlijk in 2018 liggen, maar gezien de praktijkvoorbeelden van foodboxen, Picnic, de volumes die AH online draait en de voorspelde sectorgroei voor de komende drie jaar is technisch gezien het doen van online boodschappen nu toch echt doorgebroken.

Zes ecommerce-trends en -ontwikkelingen voor 2018

Naar verwachting zullen deze vier trends ook in 2018 verder van invloed zijn. Daarnaast zullen enkele verwante ontwikkelingen deze trends nog verder versterken. In de meeste gevallen zijn deze nog niet via bronnen te onderbouwen, maar trends die wij op onze redactie in onze glazen bol tegenkwamen zijn onder andere de volgende zes ontwikkelingen:

Battle of the marketplaces

Op het gebied van tweedehands-artikelen heeft Marktplaats.nl misschien een groot aanbod, maar met nieuwe artikelen zijn er inmiddels aardig wat alternatieven ontstaan die het aanbod van externen toelaten. Met Blokker, Beslist.nl, Bol.com, Zalando, VidaXL en Wehkamp heeft Amazon.com in ons land aardig wat van dit soort marketplaces naast zich te duchten. En het is niet ondenkbaar dat ook een HEMA, Coolblue of Bax-Shop zullen volgen.

Doordat deze spelers met extreem lage marges willen opereren en daarbij vrij veilig kunnen opereren – de optimalisatie moet steeds vaker bij de leverancier plaatsvinden – weten deze spelers steeds verder marktaandeel te winnen/kopen, waardoor er steeds minder ruimte overblijft voor de gemiddelde retailer.

Voor veel spelers betekent dit dat ze het gevecht niet meer aankunnen. Spelers die in een segment zitten waar de marktplaats wél uit kan, kiezen er steeds vaker voor om dit kanaal verder te optimaliseren. Daarbij komt het steeds vaker voor dat de eigen webshops soms zelfs achterwege worden gelaten, om de focus te leggen daar waar de grootste groeikansen liggen.

‘Eigen merk’

Marktplaatsen zijn grotendeels geautomatiseerd via feeds en koppelingen. Bij elk product concurreer je dus direct met tientallen andere retailers. Voor heel grote spelers hoeft dat geen probleem te zijn, maar niche-spelers en kleine specialisten zullen zich moeten onderscheiden met menselijke aanpassingen. Dat is het beste mogelijk met een uniek eigen product.

Oftewel: koop je nu via je leverancier? Vraag dan of jouw product met wat kleine aanpassingen ook onder jouw bedrijfslabel kan worden geproduceerd, zodat je je eigen merkproducten kunt verkopen. Deze kun je qua eigenschappen en productspecificaties zo presenteren dat deze op vergelijkingssites altijd net wat beter of goedkoper uit de bus komen dan de producten in de gerelateerde of vergelijkbare producten-rubrieken.

Luxe shoppers bestellen steeds vaker crossborder

Daar waar Amazon en Chinese webshops veelal prijsjeskopers aan zich wisten te binden, wordt er nu ook steeds vaker voor grote bedragen in het buitenland besteld. Op het gebied van fashion krijgen spelers als Asos, Next en Yoox steeds meer voet aan de grond in ons land.

Of een lancering in Nederland wel nodig is, is de vraag. Een simpele marketingcampagne via social media, gratis bezorgkosten en goede retourmogelijkheden zijn voor veel Nederlanders voldoende. Daarnaast is de kans groot dat er meer Europese spelers zijn die zullen volgen, waardoor grenzen nog verder vervagen.

Google slaat terug

Google wist in 2018 een sterke groei te realiseren met Google Shopping. Ook in ons land werd deze vergelijker binnen korte tijd veruit de grootste speler op dit gebied. De EU heeft een harde tik uitgedeeld met haar boete, maar gezien de reactie die Google daarop heeft gegeven mag duidelijk zijn dat Google niet verslagen afdruipt. Sterker nog: ook de reguliere zoekmachine van Google vertoont steeds meer eigenschappen die ervoor kunnen zorgen dat andere vergelijkingssites langzaam overbodig beginnen te raken.

Alternatieve financieringsvormen financieren de retail

Met de bizar lage marktrentes willen ondernemers best investeren, maar de kosten voor internationale groei, digitalisering, voorraadfinanciering en marketingcampagnes worden nog altijd niet gemakkelijk door de bank gefinancierd.

Alternatieve financieringsvormen springen graag in op dit gat. Ook buitenlandse toetreders weten hun slag te slaan. Via Spotcap worden regelmatig voorraadfinancieringen gedaan. Funding Circle groeit hard met leningen tot 250.000 euro en oplossingen als PIN- of webkassa-kredieten weten ook de kleinere spelers aan extra werkkapitaal te helpen.

Ook crowdfunding is inmiddels door verschillende ecommercespelers omarmd. Op Ecommerce News noemden we al wat campagnes, waaronder die van Voetbalshop.nl. Die wist er zelfs anderhalf miljoen mee op te halen! Onze verwachting is dat verschillende crowdfunding-platformen zich in 2018 sterk zullen focussen op ecommercespelers.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten