Zamro beste Startende Webwinkel van Nederland

Zamro beste Startende Webwinkel van Nederland

Zamro is gisteravond tijdens de Shopping Awards XS-uitreiking uitgeroepen tot de winnaar van de Shopping Award Beste Starter. Het  versloeg daarmee Terello en Gogido, de andere genomineerden voor de beste startende webwinkel van Nederland-award. Daarnaast zijn er 13 publieksprijzen uitgereikt.

De Shopping Awards is de nieuwe naam voor wat voorheen de Thuiswinkel Awards waren. De nieuwe naam was nodig want online shoppen doen we allang niet meer alleen thuis, zo wist juryvoorzitter Arjen Bonsing vooraf te melden. Al onder de oude naam waren de Shopping Awards de afgelopen jaren de meest prestigieuze prijzen voor de ecommerce en met enkele nieuw aangesloten partijen uit de retail is de verwachting dat dit alleen nog maar zal groeien.

Beste startende webwinkel van het land

Net als de afgelopen jaren bestaat de Shopping Awards uit twee uitreikingen. Het XL-gala met prijzen voor de grootste webshops en de XS-uitreikingen voor de door het publiek gekozen prijzen voor webshops met een omzet tot 4 miljoen euro. Dit jaar werd tijdens de XS-prijsuitreiking ook de vakjury-prijs voor de beste startende webwinkel bekendgemaakt.

Om de beste startende webwinkel van Nederland te worden moet het qua idee of uitvoering onderscheidend zijn, er moet een duidelijk businessmodel zijn en de vakjury beoordeelt verder of het eigentijds, professioneel en onderscheidend is. Met de top-3 waren al deze punten ruimschoots in orde. Tijdens de presentaties kwamen echt vakmanschap en een duidelijke drive stuk voor stuk naar voren.

Zamro wint door b2c-aanpak en vernieuwing in haar markt

Uiteindelijk bleek bij de uitreiking dat Zamro er met de winst vandoor gaat. Dit is in veel opzichten een bijzondere starter. Om te beginnen natuurlijk vanwege het enorme geweld waarmee deze online organisatie werd opgericht. Het is een spin-off vanuit Eriks, een business-to-businessorganisatie die in 2014 al twee miljard euro omzet draaide. Zamro had dus de mogelijkheid om financieel gezien snel uit de startblokken te schieten. Met een aanbod van honderdduizenden artikelen dat het gelijk vanaf de start aanbiedt via het Intershop-ecommerceplatform maakten ze de slogan ’technisch gezien hebben wij alles’ al snel realiteit.

Toch is het niet zozeer het financiële of marketinggeweld, waarmee Zamro de harten van de jury heeft weten te veroveren. Juist het startersaspect dat in de presentatieronde naar voren kwam, bleek doorslaggevend. De jury was erg gecharmeerd van het feit dat Zamro helemaal bij nul is begonnen en haar corporate b2b-achtergrond thuis heeft gelaten. “Om te beginnen bij het heldere bestelproces waarin gewoon zonder account kan worden besteld, er kosteloos geretourneerd kan worden en contact via Whatsapp mogelijk is,” zo vertelde Eduard de Wilde, voorzitter van deze vakjury bij de prijsuitreiking.

‘Een eigen blue ocean gecreëerd’

In deze markt – waarin moederorganisatie Eriks zelf ook maar een marktaandeel heeft van zo’n één procent – moeten nog enorm veel slagen worden gemaakt. Veel spelers werken nog per fax of uitsluitend per telefoon, schermen alle data het liefst af en hebben een zeer complex systeem om tarieven of levertijden te berekenen. Die producten met heldere omschrijvingen en tarieven online  krijgen en daarbij flexibele levertijden kunnen aanbieden is een hels karwei, maar kan wel een doelgroep aanboren die dit type aankopen nog maar zelden online doet. De ambitie om deze markt helemaal op zijn kop te zetten toont de drive van de organisatie.

Zamro, dat met een heus team naar de awardshow toe was gekomen, wist Ecommerce News te vertellen zeer vereerd te zijn om de prijs al zo snel na haar oprichting mee naar huis te kunnen nemen. “Vooraf hadden we goede hoop. Na afloop van de presentatieronde waren we van mening dat we ons verhaal goed hadden kunnen doen en als we de gezichten moesten lezen dan hadden we wel wat kritische vragen goed kunnen beantwoorden. Toch loopt de spanning daarna weer op en we zijn blij dat het uiteindelijk allemaal zo positief heeft uitgepakt. De bokaal gaat een mooi plekje krijgen en op de Nederlandse site vinden we zeker een mooie plek voor de digitale versie.”

Winnaars van de Shopping Awards XS

Gisteravond werden ook in 13 verschillende categorieën de winnaars van de Shopping Awards XS bekendgemaakt. Dit zijn ze: Oprijplatenshop.nl (Auto & Accessories), Von Va Voom (Baby, Kind & Speelgoed), Sneltoner.nl (Computer, Hard- & Software), Pepper (Datingsites), Werkbankenwinkel (Doe-het-zelf & Hobby), Kabelshop (Elektronica & Telecom), Koffievergelijk.nl (Eten & Drinken), Fashcom (Lingerie & Ondermode), Ace Online (Mode), Parfumierie.nl (Persoonlijke Verzorging), Hardloopshop.nl (Sportswear), Gereedschapswagens.nl (Tuin & Dieren) en Maatkussens (Wonen & Slapen).

Op 28 maart worden de XL-prijzen uitgereikt tijdens het jaarlijkse gala van de Shopping Awards.

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten