Voetbalshop in dropshipping met Adidas

Voetbalshop in dropshipping met Adidas

In 2013 draaide Badge, het bedrijf achter Voetbalshop, bijna vijf miljoen euro omzet, waarvan de helft offline verliep. Afgelopen jaar was de omzet 15 miljoen, waarvan 90 procent online, en had het een marktaandeel van 10 procent in voetbalschoenen. De komende drie jaar wil de onderneming wederom verdubbelen in omzet. Ecommerce News sprak ondernemer Bas Perik over hoe hij dit wil aanpakken.

Voor 2017 ambieert Bas Perik een omzet van ongeveer 20 miljoen euro. Dat is hoog, zeker als je beseft dat het geen eventjaar is; er is dit jaar geen WK of EK voetbal, wat normaal een enorme verkoopstimulans is, zeker als Nederland van de partij is. Voor 2018 zou dat nog kunnen en als supporter hoopt Bas er zeker op, maar als ondernemer houdt hij daar al geen rekening meer mee. Toch denkt hij dat zijn webshop de huidige groei kan aanhouden.

De bouw van een online sportimperium

Voordat Bas bij Voetbalshop.nl terechtkwam, was het bedrijf met name actief in voetbalmerchandising. Denk aan een clubshirt, bekers, of een kussentje met je bedrijfslogo of eigen naam erop. Die historie is nog goed terug te zien als we het bedrijf bezoeken. Zelf staat Bas sinds 2013 aan het roer. Toen de toenmalige eigenaar bij hem informeerde of die zijn affiliatesite wilde verkopen, raakten de twee in gesprek.

De oud-eigenaar zag potentie maar wist dat hij nieuwe kennis in huis moest halen. Ook dacht hij na over opvolging, gezien zijn leeftijd, geeft Bas aan. “Ik werkte destijds alweer tien jaar bij Booking.com en had internet wel in de vingers. Daarnaast had ik in mijn studietijd ook wel eens voetbalschoenen verkocht en heb ik een enorme passie voor deze sport. Booking.com was inmiddels uitgegroeid van enkele tientallen naar vele duizenden medewerkers en ik was wel toe aan een nieuwe uitdaging.”

‘Binnen enkele jaren uitgroeien tot marktleider’

Hij becijferde dat het bedrijf na de overname in omzet vrijwel moet vertienvoudigen binnen tien jaar. Een gegeven dat voor de meeste bedrijven die dit jaar 40 jaar bestaan, vrijwel onmogelijk is. Maar met 20 miljoen euro omzet in 2017 is Bas goed op weg en de logica is duidelijk. Deze specifieke vorm van retail gaat namelijk steeds meer online en grenzen vervagen. Online krijgen kleinere spelers het lastig omdat je concurrent sterkere leveranciersrelaties op kan bouwen, door volumes met lagere marges rondkomt en een betere naamsbekendheid creëert.

Inmiddels begint Voetbalshop zelf zo’n speler te worden. In Nederland mag het in licentie de shop van de KNVB faciliteren en is het de logistieke partner van webshops zoals die van PSV. Daarnaast werkt het samen met een groot aantal amateurclubs. Dit soort samenwerkingen draagt zowel bij aan het volume als aan zaken zoals naamsbekendheid en online vindbaarheid en het houdt de lijntjes met de eindconsument kort.

De webshop van amateurclub SV Houten op Voetbalshop.nl
De webshop van amateurclub SV Houten op Voetbalshop.nl

‘België biedt enorme groeikansen’

Daarnaast groeit Voetbalshop sterk in België. De impact van de Rode Duivels is bij lange na nog niet hetzelfde als het carnavaleske dat ons land heeft wanneer het Nederlandse elftal in een toernooi meedoet, maar de markt groeit wel. En dat biedt potentieel, zeker gezien het feit dat ecommerce in België harder groeit dan in Nederland. Beide factoren bieden Voetbalshop enorme groeikansen in ons buurland.

Werkkapitaal gefinancierd door crowdfunding

De groei liep de afgelopen jaren goed op schema, al raakte het werkkapitaal wel onder druk. Bas had in zijn Booking.com-tijd wel wat kapitaal opgebouwd maar dat is grotendeels in de overname gaan zitten en dus klopte hij in 2016 aan bij de bank. Dat bleek een lastig traject, aangezien banken de groei van internetbedrijven nog maar mondjesmaat financieren. Wel zag de bank het potentieel en raadde het Bas daarom aan om een crowdfunding-campagne op te starten.

En met succes, want afgelopen februari haalde Bas binnen 17 dagen anderhalf miljoen euro op. Dat geld werd grotendeels in de voorraadfinanciering gestopt, want elke week dat leveranciers sneller betaald worden is direct terug te zien in een leverancierskorting. Daarnaast investeert het bedrijf sterk in automatisering. “We investeren met name in eigen techniek en data. Zo verrijkten we voorheen artikelen puur op basis van marge. Maar als we van artikel A er drie kunnen verkopen met 20 procent marge, en van artikel B er honderd kunnen verkopen met 10 procent marge dan is het duidelijk dat we onze energie in die tweede moeten steken.”

Dropshipping via Adidas

Door de groei en expertise was het contact met leveranciers al goed, maar inmiddels is er met Adidas ook al een proefperiode voor dropshipping besproken. “Wij zijn de eerste partner in de Benelux die voor Adidas deze voetbalartikelen mag verkopen op basis van dropshipping. We houden onze eigen voorraad maar van sommige artikelen hebben we er niet veel liggen. Een medicijnkoffertje is in het magazijn nogal groot en verkopen we niet zoveel. Als een club er meerdere koopt, waren we voorheen wel eens uitverkocht. Met de nieuwe deal kunnen we zorgen dat we vrijwel elke maat altijd kunnen leveren en ook artikelen voor bijvoorbeeld keepers, scheidsrechters of verzorgers kunnen aanbieden.”

“Daarnaast kunnen we nu gemakkelijk ons assortiment uitbreiden. Investeren in de voorraad, automatisering en leveranciersrelaties zijn drie zaken waarbij crowdfunding ons zeker goed heeft gedaan. Ik sluit niet uit dat we op termijn nog eens geld ophalen, want met onze groei is kapitaal meer dan welkom. En met ontwikkelingen als deze, zie ik onze omzet de komende drie jaar wel weer verdubbelen!”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten