‘B2B, mobile en expansie worden de trends dit jaar’
De markt van Magento-gebruikers groeit nog steeds hard. Wereldwijd werd er voor 101 miljard dollar verhandeld via webwinkels die Magento gebruiken. Het ecommerce-platform vroeg haar partners naar de trends voor dit jaar en wat blijkt: B2B is hot, mobile wordt nog belangrijker en steeds meer shops gaan internationaal.
Het ecosysteem van Magento groeit nog steeds hard. Dat was voor het ecommerce-platform reden om onderzoeksbureau IDC the economische impact van het bedrijf, haar klanten en haar partners in kaart te brengen. Volgens dit onderzoek hebben Magento-webwinkeliers in 2016 voor meer dan 101 miljard dollar online verkocht en zal dat bedrag oplopen tot minstens 224 miljard dollar in 2020. Daarmee groeit de markt van Magento-webwinkeliers naar verwachting harder dan de gehele, wereldwijde ecommerce-industrie. En vorig jaar werden zo’n 51 miljoen online shoppers bediend door Magento-shops. Over drie jaar moet dat aantal met 200 procent zijn toegenomen tot ongeveer 98 miljoen online shoppers.
Magento vroeg haar partners naar welke trends dit jaar momentum zullen creëren. Veel van de bedrijven denken dat er steeds meer interesse ontstaat voor B2B-ecommerce, die volgens Forbes de grens van 1 biljoen dollar zal passeren. Ook mobiel wordt steeds belangrijker, al is het lastig om het als één type apparaat te zien. Per formaat zijn er verschillen en dat moet ook goed tot uiting komen in het design en de gebruikerservaring, zo zegt een Magento-partner.
Volgens de ondervraagde bedrijven zullen merken en retailers ook steeds meer focussen op een wereldwijd ecommerce-model, waarbij er moeite wordt gestoken in lokalisatie op landniveau. Steeds meer bedrijven zullen buiten de landsgrenzen gaan verkopen, iets wat vooral in het Verenigd Koninkrijk wordt waargenomen, na de aangekondigde Brexit.
Online marktplaatsen steeds populairder
Partner Divante ziet ook steeds meer geld omgaan in online marktplaatsen. Populaire merken trekken naar eBay, Amazon en Rakuten, terwijl Facebook’s marktplaats bezoekers weghaalt van sites als Craigslist en Gumtree.
Nieuwe winkelformats in de winkelstraat
Ook wordt er meer verwacht van omnichannel. De stenen winkel sterft niet uit, maar op het fysieke gebied zullen er wel meer non-traditionele formats gebruikt worden, zoals pop-upstores en mobiele winkels. “We zullen meer entertainment-hubs zien of plekken waar shoppers de producten die ze online tegenkomen kunnen bekijken en uitproberen.”
Minder tekst, meer afbeeldingen in webwinkel
Volgens een Magento-ontwikkelaar zal 2017 qua design draaien om minder tekst en meer afbeeldingen. “Hierdoor heeft de klant minder content om zich druk over te maken, terwijl het product en de daar aan gekoppelde levensstijl op een nog meer visuele manier wordt getoond.”
Reacties