Ecommerce in Duitsland
Duitsland heeft de grootste economie van Europa. In ecommerce staat het nu op de derde plek, maar met 83 miljoen inwoners en een hoge koopkracht is het een aantrekkelijke markt voor online verkopers. Is Nederland of Belgiƫ te klein voor jouw plannen? In Duitsland liggen volop kansen!
Inhoud:
Ecommerce in Duitsland
Duitsers geven minder uit aan online shoppen dan koplopers zoals het Verenigd Koninkrijk, Nederland en Zweden. Maar met een economie die vijf keer zo groot is als die van Nederland, blijft Duitsland een enorme markt.
Meer dan 80 procent van de Duitsers koopt online. In 2023 was de Duitse ecommerce goed voor 79,7 miljard euro, wat Duitsland tot een wereldspeler maakt. Duitsers staan bekend als conservatieve kopers, maar het succes van platforms zoals Temu en Shein laat zien dat er met lage prijzen en een goed marketingbudget grote kansen liggen.
Amazon.de en marktplaatsen
Duitse consumenten shoppen veel op marktplaatsen. In Duitsland heeft Amazon.de een marktaandeel van ruim 60 procent. Ook andere grote marktplaatsen, zoals Zalando, OTTO of Vinted zijn er populair. Over het algemeen zijn marktplaatsen populairder dan merkwebshops. Verder vertrouwen ze Duitse merken meer dan buitenlandse merken.
Door het enorme bereik en het gemak van Fulfilment by Amazon, lijkt de marktplaats een ideale manier om uit te breiden naar Duitsland. Maar de concurrentie is er enorm. De prijzen staan er sterk onder druk en om volume op te bouwen moet je flink investeren. Of Amazon bij je past, is daardoor sterk afhankelijk van je inkoopcontracten en prijsstrategie.
Groei je internationaal en kun je hulp gebruiken bij de fulfilment, klantenservice of retouren? Salesupply.com biedt online retailers wereldwijd een flexibele, passende oplossing.
Duitse markt betreden per provincie
Retailers die de stap naar Belgiƫ maken verkopen vaak direct in heel Vlaanderen, of zelfs in heel Belgiƫ. Duitsland is zo groot, dat de meeste retailers een introductie in Duitsland meestal per provincie doen, voordat ze het hele land aanpakken.
Online verkoop draait om herhaling: hoe vaker een klant jouw naam ziet, hoe groter de kans dat die iets koopt. Voor heel Duitsland heb je een groot budget nodig. Zelfs grote spelers als Coolblue, Picnic of het Britse AO, lanceerden in Duitsland op deze manier.Ā Een provincie als Nordrhein-Westfalen heeft al bijna evenveel online shoppers als heel Nederland. Je kunt hiermee dus al de omzet van je bedrijf verdubbelen!
Wil je een betere cut-offtijd, meer flexibiliteit in magazijnruimte en verzenden met alle bekende vervoerders? SaleSupply.com en ShipBob.com bieden professionele fulfilment-locaties door heel Europa.
Online consumentengedrag in Duitsland
Duitse consumenten zijn kritisch en prijsbewust. Ze vergelijken grondig voordat ze kopen en hechten veel waarde aan beoordelingen. Veiligheid en betrouwbaarheid spelen een grote rol in hun aankoopbeslissing.
Daarnaast verschillen de betalingsvoorkeuren aanzienlijk van Nederland. Waar iDEAL hier de standaard is, geven Duitsers de voorkeur aan achteraf betalen (Rechnung), PayPal en SEPA-overboekingen. Ook verwachten ze uitgebreide productinformatie en retourvoorwaarden. Als je succesvol wilt zijn in Duitsland, moet je aan deze verwachtingen voldoen.
Je webshop
Om te beginnen met het vastleggen van een eigen .de-domeinnaam. Een dotcom of .eu kan natuurlijk wel maar de Duitse .de heeft vaak wel een streepje voor. Duitsers klikken bijvoorbeeld vaker door op een .de dan op een .com. Verder lijken Duitse websites veel op Nederlandse, dus grote aanpassingen in design zijn niet nodig.
Wel gebruiken Duitse webshops vaak meer tekst, soms om juridische redenen. Ze doen extra moeite om te laten zien dat ze aan alle regels voldoen. Daarnaast isĀ Duitsland nĆ³g meer gericht op SEO dan Nederland. Unieke content kan daarbij helpen, en mede om die reden hebben Duitse shops soms ook meer uitgebreide productomschrijvingen en informatie.
Taalgebruik
Duitse consumenten verwachten een professionele klantenservice in het Duits, waarbij de formele aanspreekvorm (“Sie”) de standaard is, vooral bij het eerste contact. Ze hebben daarbij een voorkeur voor contact per e-mail of telefoon, omdat ze waarde hechten aan persoonlijke en deskundige hulp. De openingstijden zijn daarbij minder belangrijk dan in Nederland.
Duitse consumenten willen vooral goed geĆÆnformeerd zijn. Bijna de helft doet online onderzoek voordat ze iets kopen, bijvoorbeeld door klantreviews te lezen. Ook social commerce speelt een rol. Meer dan een derde van de Duitsers koopt via sociale media. Al is er ook een groot deel dat weinig doet met social media, waardoor nieuwsbrieven vaak nog beter werken.
Daarbij is het belangrijk om eerlijk te blijven. Duitsers willen niet voor de gek gehouden worden. Liever een medewerker die met een accent Duits spreekt maar alles weet over de producten, dan een vloeiend Duitstalige klantenservice die geen antwoorden heeft. Kennis en betrouwbaarheid zijn belangrijker dan perfect taalgebruik!
Logistiek
Duitse consumenten houden van een gratis en snelle levering. Ze zijn gewend aan verzending binnen 1 tot 3 dagen. Bekende bezorgers zijn DHL, Hermes en DPD, waarbij DHL de marktleider is. Voor Duitsers is een soepel retourbeleid belangrijk. Dit verlaagt de drempel om te kopen en verhoogt de conversie.