menu

De mobiele app: heb jij er al een?

In Amerika wordt al meer dan de helft van de zoekopdrachten uitgevoerd op een mobiel apparaat. En ook in eigen land wint mcommerce steeds meer terrein. De mobielvriendelijkheid van een website was al een belangrijke factor in de ranking bij Google en het lijkt erop dat de mobiele app steeds meer hét nieuwe shoppingkanaal wordt. Wij spraken enkele webwinkeliers die hun eigen app hebben.

Omdat apps een steeds dominantere rol in de zoekresultaten krijgen, is dit voor webwinkeliers een interessante ontwikkeling. Een bedrijf dat haar pijlen heeft gericht op de mobiele markt is shopVIP.com. In juli lanceerde deze speler een iOS-app. Marketing manager Niels Bersma laat ons weten dat de app is ontwikkeld door een buitenlandse partij en dat het een flinke investering was. “We hebben zeker niet bespaard op de app, maar dat was ook niet de insteek. We wilden het direct groots aanpakken.”

De app is het afgelopen jaar ruim vijfduizend keer gedownload. “Ondanks dat we al gebruikmaakten van een responsive site, lag het conversiepercentage bij mobiele gebruikers veel lager dan bij consumenten die de pc of laptop gebruikten om te shoppen. Sinds we de app hebben, wordt de helft van de orders via een mobiel apparaat geplaatst.”

‘De app is veel persoonlijker’
De introductie van de app was volgens Niels noodzakelijk. “We merkten dat steeds meer klanten zich via hun mobiel oriënteren. Met de iOS-app kunnen we gebruikers op de hoogte brengen van de beste deals via een pushbericht. Omdat dit veel persoonlijker is dan de nieuwsbrief die we dagelijks versturen, sturen we twee tot drie keer per week een update. Met deze pushberichten willen we onze klanten kleding, merken en aanbiedingen aanraden die zij leuk vinden, een soort beste vriendin zeg maar.”

Het conversiepercentage van de app-gebruikers is nu gemiddeld anderhalf tot twee keer hoger dan van de reguliere website. “Het voordeel van een app is dat klanten, ongeacht waar ze zijn, nooit hun gegevens hoeven in te vullen. Dit verlaagt de drempel om te kopen enorm. Onze deals zijn maximaal drie dagen beschikbaar, waardoor er wel enige tijdsdruk is. Als iemand de hele dag op pad is, kan hij dus nog steeds een order plaatsen. Wel merken we dat duurdere deals nog steeds beter lopen via de desktopsite.”

‘Wij wilden de eerste in ons vakgebied zijn’
Ook Dook Brormann, eigenaar van Grand-Vin.nl, is enthousiast over zijn mobiele app. Hij heeft een app van JMango360. De Magento-versie kost 149 euro per maand en is maandelijks opzegbaar zonder opstartkosten. Waar shopVIP.com zich richt op een jonge doelgroep, zijn het bij Grand-Vin voornamelijk vijftigplussers die gebruikmaken van de app. “Bij deze doelgroep duurt het even voordat ze een app installeren – je moet hen er eerst een aantal keer aan herinneren via een nieuwsbrief of een blog – maar wanneer ze hem eenmaal hebben, zijn ze er erg blij mee. En het feit dat iemand de moeite neemt om jouw app te installeren, zegt ook genoeg. Dat is niet iemand die eenmalig iets gaat kopen.”

De belangrijkste reden voor de app is het toenemende verkeer via mobiele apparaten. “Via Google Analytics zagen we een grote stijging. Daarnaast geeft een app net wat meer cachet aan je bedrijf. Het laat toch zien dat je er serieus mee bezig bent en dat je geen zolderkamerondernemer bent. Ondernemers die ook een app willen, dan zou ik adviseren om er niet te lang mee wachten. Omdat ik niet geloof dat mensen een overdaad aan apps op hun mobiel willen, was het voor mij belangrijk om de eerste te zijn in mijn vakgebied.”

‘De app is een toevoeging op onze service’
Patrick van den Elzen, eigenaar van Jackz.nl, heeft zijn app laten ontwikkelen door Pocketshop, die eenmalig 1450 rekent plus een maandelijkse fee van 59 euro. Patrick ziet zijn app als een extra service richting zijn klanten. “De app zorgt voor nog meer gemak. Zeker wanneer de techniek het – hopelijk in de nabije toekomst – mogelijk maakt om met een vingerafdruk te betalen. We hebben de app pas een aantal weken in gebruik, maar eerste reacties zijn goed. Onze klanten zijn voornamelijk mannen en voor hen is het een mooie gadget. Zelf denk ik dat de app, naast het bestelgemak, voornamelijk bijdraagt aan het versterken van het merk Jackz en de loyaliteit van klanten. Met een app zit je al in de broekzak van je klant, de kans dat hij dan alsnog bij de concurrent bestelt wordt dan kleiner.”

Tags

Reacties