menu

Blunders met Adwords

Blunders met Adwords Voor veel webwinkels is Google een handige bron van bezoekersverkeer. En om nog meer bezoekers vanaf de zoekmachine naar de webwinkel te lokken, maken sommige webwinkeliers gebruik van Google Adwords, de advertenties die bij de zoekresultaten verschijnen. Alleen maken sommige van hen pijnlijke fouten…

Als je met betaalde advertenties potentiële klanten wilt bereiken, dan is Google Adwords een prima optie. Er zijn dan ook veel webwinkels die van deze dienst gebruikmaken en er diverse zoekcampagnes hebben lopen. Maar niet iedereen weet even goed advertenties in te kopen en slaan dan ook vaak de plank flink mis. We kijken naar een aantal nationale, maar ook internationale Adwords-blunders.

Bol.com levert héél recente artikelen
Twitteraar @NeoNL deelde in 2009 deze foto (waarom geen screenshot, Neo?) van een Google Adwords-advertentie die betaald is door bol.com. Want wat lezen we tussen de advertenties over Fifa 2010? “Fifa 2008 bij bol.com. Vers van de pers en direct in huis? Bestel Fifa 2008 nu bij bol.com!” Blijkbaar is bij deze webwinkelreus iemand vergeten de trefwoorden aan te passen?

Bloemist brandt concurrenten af
Mensen die dit jaar een bloemetje wilden geven met Valentijnsdag, maar geen zin of tijd hadden om langs te gaan bij de bloemist, bestelden een boeket online. Alleen waren niet alle bloemisten hier even blij mee, want in Amerika had ProFlowers een online advertentiecampagne lopen, met als resultaat dat wanneer iemand zocht op een concurrent er in zo’n betaalde advertentie stond “Sold out for Valentine’s Day”, wat natuurlijk geen goede reclame is voor die bloemist.

Nu mag je van Google best de naam van je concurrent gebruiken in je advertenties, je mag alleen niet liegen over hen en dat is uiteindelijk wel wat er gebeurde, want bloemen bij Chez Bloom waren helemaal niet uitverkocht! Wat bleek? ProFlowers had advertenties aangemaakt waarin verteld werd dat hún bloemen uitverkocht waren voor Valentijnsdag, maar dat ze nog wel bestellingen voor woensdag (15 februari) en daarna zouden accepteren.

Een onbedoeld gevolg was dat de technologie van Google de gezochte trefwoorden (bijvoorbeeld “bloem”) in de advertentie van ProFlowers zetten. Alleen had het marketingteam van ProFlowers de “uitverkocht”-omschrijving gebruikt voor de producten van ProFlowers, niet voor bloemisten.

Vrouw verkracht… zoek je een vrouw?
Copywriter David Brinks kwam een érg pijnlijke Adwords-advertentie tegen op Nieuwnieuws.nl (wat uiteindelijk opging in Spitsnieuws.nl). Het is zoals hij het zelf zegt: “Die AdWords worden automatisch gegenereerd, maar het is wel een beetje pijnlijk.”

Xbox is een techflop?
Mashable is een razend populaire techblog en dat is dan ook een ideale plek om te adverteren als je Xbox bent. Alleen is het natuurlijk niet zo handig als je advertentie verschijnt bij een artikel dat “”9 notable tech flops that live in infamy” heet. Ouch

Er is een ongeluk! Hey, psst, orgaandonor worden?
Op Leendert.org kwamen we dit pareltje van ongelukkige plaatsing tegen. Herbert Leenstra zegt er zelf over: “Google heeft de kunst om content gerelateerde advertenties te tonen geperfectioneerd. Onderstaande screenshot toont aan dat Google ook wel eens de plank mis slaat en dat de getoonde advertenties een bepaalde sensibiliteit missen.”

Foutjes dankzij Dynamic Keyword Insertion
Veel blunders met Adwords komen door Dynamic Keyword Insertion, kortweg DKI, wat je in de gelegenheid stelt om in je advertentie een ruimte open te laten voor het door de zoekmachine-gebruiker opgegeven trefwoord. In de advertentie die jij aanmaakt ziet die ruimte eruit als “{KeyWord}”. Met als resultaat dat wat de internetter ook zoekt op Google, dat trefwoord komt in de advertentietekst. Althans, als de adverteerder dat trefwoord ook daadwerkelijk heeft opgenomen in zijn trefwoorden-lijst.

Maar wanneer een adverteerder een wel heel erg lange lijst met trefwoorden heeft aangemaakt, dan kan het wel eens voorkomen dat DKI er een onlogische combinatie van weet te toveren, zo ontdekte Advia.com:

Lanceer je campagne pas als je helemaal klaar bent!
Nu snappen we best dat je soms maar wat graag je Adwords-campagne wil lanceren, want soms kan het belangrijk zijn om er als eerste bij te zijn met bepaalde advertenties, maar sommige websites hebben hun campagne íéts te snel groen licht gegeven.

En nu zijn we toch benieuwd… heb je zelf wel eens een Adwords-blunder begaan?

Tags

Reacties