B2b ecommerce

Er wordt wel gezegd dat b2b ecommerce bezig is aan een opmars. De waarheid is dat business-to-business er online altijd al was, maar dat het vooral op de achtergrond bleef. De laatste tijd groeien b2c en b2b ecommerce dichter naar elkaar toe, waardoor b2b ecommerce meer zichtbaar wordt voor de buitenwereld. In dit artikel gaan we in op wat het nu precies is, aan welke kenmerken het voldoet en welke b2b ecommercesoftware er op de markt te verkrijgen is.
B2B Ecommerce

Wat is b2b ecommerce?

In theorie is de betekenis van b2b: business-to-business. Als een zzp’er een laptop koopt bij Bol.com zou je dus kunnen spreken van b2b ecommerce. In de praktijk is Bol.com een duidelijke consumentgerichte organisatie. In de business-to-business gaat het er vaak net wat anders aan toe. Denk aan een organisatie als de Sligro. Die heeft online een grote webwinkel, maar je kunt daar niet zomaar bestellen. Zelfs een restaurant kan dat niet. De webshop is zo ingericht dat elke klant zijn eigen prijzen, aanbod, leveringsvoorwaarden en andere eigenschappen voorgeschoteld krijgt.

De Sligro is nog redelijk met een consumentenshop te vergelijken. Maar b2b ecommerce is vaak afhankelijk van branche-, bedrijf-, en productspecifieke kenmerken. Denk aan een autogarage die dagelijks de artikelen voor reparaties online bestelt. Die gaat niet per product de fotootjes bekijken, reviews lezen of afrekenen. Die wil geautomatiseerd artikelnummers kunnen invoeren en de zekerheid dat het direct geleverd wordt. Zodat de auto-reparatie nog dezelfde dag uitgevoerd kan worden. Dat soort complexiteit vraagt om andere techniek dan de gemiddelde sieraden- of fashionwebshop.

Bovenstaande is maar een voorbeeld, maar met wat logisch nadenken kom je al snel op verschillende kenmerken. Je kunt je voorstellen dat een bedrijf dat machines maakt ter waarde van tienduizenden euro’s, of juist artikelen van minder dan een eurocent, niet zo gemakkelijk via een webshop verkoopt. Ook combinatieaankopen die uit meerdere artikelen kunnen bestaan, elk met hun eigen levertijd, distributiecentrum, leverancier en kenmerken, hebben complexiteit die standaard ecommercesoftware niet biedt.

Soorten B2b ecommercesoftware

De verschillende business-to-business ecommercesoftware aanbieders:

Opensource als Magento

Webshops in de business-to-business maken gebruik van ecommercesoftware dat zich specifiek richt op de b2b-markt. Binnen dat segment zijn er verschillende spelers actief, waaronder de gangbare namen uit de b2c-sector. Zo zijn er b2b-spelers die gebruikmaken van software als osCommerce of Magento. Omdat dit open source is en het te koppelen is aan systemen kun je het aardig ombouwen tot een zakelijke webshop. Voor starters of spelers die zowel b2c als b2b verkopen, kan dit dus goed werken.

Maatwerkspelers

Alhoewel de b2b-wereld steeds vaker aansluit op bestaande oplossingen zijn er nog altijd organisaties die liever iets helemaal op maat laten ontwikkelen. In Nederland zijn er verschillende internetbureaus actief gericht op de zakelijke markt. Propellor is bijvoorbeeld een bureau dat met een zelfontwikkeld platform werkt. De Nieuwe Zaak werkt samen met Intershop maar heeft ook ecManager, en zo zijn er meer bureaus die met eigen oplossingen vooral de onderkant van de b2b-markt veroveren.

Sana Commerce

Wil je puur b2b leveren en je Microsoft Dynamics ERP-systeem als masterdata inzetten? En zoek je ecommercesoftware dat zich specifiek richt op de business-to-business? Dan is Sana Commerce een populaire oplossing. De tarieven zijn vergelijkbaar met wat Magento-ontwikkelaars vragen. Mede omdat het vooral werkt als schil, wordt veel functionaliteit bepaald door je ERP. Dat houdt het betaalbaar en relatief compleet. Het is van oorsprong een Nederlandse oplossing maar het groeit momenteel wereldwijd.

Intershop

Net als Sana Commerce richt Intershop zich op b2b-partijen die de ERP-data van bijvoorbeeld Microsoft Dynamics als masterdata willen inzetten. Maar Intershop gaat wel verder dan dat. Werken verschillende vestigingen met verschillende ERP-systemen? Of wil je daarnaast ook PIM, ordermanagement, dealersoftware of andere systemen kunnen koppelen? Met Intershop is dat geen enkel probleem.

Intershop is gericht op meer complexe organisaties. Dat maakt het niet alleen geschikt voor groothandels en leveranciers maar ook voor b2c-organisaties die niet in standaard hokjes vallen. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten. Omdat het bestelproces daar vaak net wat anders is dan die van een gemiddelde webshop – denk alleen maar aan de snelheid waarmee je artikelen aan je winkelmandje toevoegt en het aantal artikelen dat je vaak in één keer afrekent – kiezen die in veel gevallen voor b2b ecommercesoftware als Intershop. Ook grotere b2c-organisaties die business-to-business-eigenschappen vertonen, zoals grote internationale merken, kiezen eerder voor een oplossing als Intershop.

Oracle, SAP en IBM

Tegenwoordig is het kopje ‘shop’ allang niet meer beperkt tot alleen retailorganisaties. De allergrootste bedrijven, merken en organisaties hebben soms online platformen en datasystemen waarmee ook online verkocht wordt. Het is de vraag of je deze ook onder het kopje ecommerce moet scharen. Zij kiezen voor techniek van wereldniveau. In dat segment maken Oracle, IBM en SAP de dienst uit. De laatste heeft met Hybris nog een écht ecommerceplatform maar de eerste twee kun je vooral zien als grote IT-systemen waarin ook een kassafunctionaliteit is verwerkt.

Vaak zijn er wel vanaf-tarieven denkbaar, maar is het vooral de aanvullende techniek die IBM, Oracle of SAP kunnen leveren die de keuze voor deze platformen bepaalt. Meestal maakt ecommerce daar maar een klein deel van uit. De jaarprijzen van het gebruik voor de software loopt daarom in deze gevallen meestal in de miljoenen.