menu
lightspeed ecommerce

44% bezorgd over invloed ecommerce op milieu

44% bezorgd over invloed ecommerce op milieu

In Nederland is 44 procent van de consumenten bezorgd over de gevolgen die online shoppen (kan) hebben voor het milieu. Hiermee maken we ons minder druk dan de gemiddelde Europeaan. Slechts een klein percentage kiest voor een andere bezorgdienst als die wél groene bezorging aanbiedt.

Duurzaamheid is nog steeds een zeer actueel onderwerp in de ecommerce. Er zijn dan ook tal van initiatieven doorgevoerd, die ervoor moeten zorgen dat de milieubelasting van deze industrie zo veel mogelijk wordt beperkt.

Bol.com geeft het voorbeeld

Zo heeft een groot ecommerce-bedrijf als Bol.com aangekondigd minder opvulmateriaal te gebruiken, te stoppen met de verkoop van wegwerpplastic en duurzame wederverkopers te promoten. Dit soort beslissingen hebben ook hun effect op kleinere schaal, bij bijvoorbeeld webwinkels die via Bol.com verkopen, maar ook bij retailers die graag het voorbeeld van zo’n grote speler willen volgen en dus de handschoen oppakken.

Duurzame Dinsdag

Van de retailkant wordt er dus van alles gedaan, maar hoe zit het met de bereidheid van de consument? Morgen is het Duurzame Dinsdag en voor Sendcloud was dat een ideaal moment om een onderzoek te houden onder meer dan 8500 Europeanen, waaronder iets meer dan duizend Nederlanders.

Morgen is het Duurzame Dinsdag.

38% vindt milieu-impact belangrijk onderdeel van bezorging

Hieruit blijkt dat 44 procent van de Nederlanders vreest voor de gevolgen van online shoppen voor het milieu. En nog geen vier op de tien noemt de milieu-impact een belangrijk onderdeel van bezorging. Dat vertaalt zich echter niet gelijk tot actie, want maar 6 procent verkiest een bepaalde bezorgdienst boven een andere als deze groene bezorging aanbiedt.

En slechts 12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging. In een vergelijkbaar onderzoek van Trusted Shops een jaar geleden bleek overigens dat 19 procent bereid was meer te betalen hiervoor.

12 procent is bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorgmethode.

Onderzoek Sendcloud over de impact van ecommerce op het milieu

Consument: ‘webwinkel moet ecologische voetafdruk verkleinen’

De gemiddelde Nederlander lijkt er dan ook niet voor te porren om de portemonnee te trekken om mee te helpen aan een beter milieu. Wel vindt 64 procent dat webwinkels te veel verpakkingsmateriaal gebruiken voor het inpakken van bestellingen. En een vergelijkbaar aantal consumenten (62 procent) vindt dat al het verpakkingsmateriaal volledig recyclebaar moet zijn.

We denken misschien als Nederlanders vrij milieubewust bezig te zijn, dit onderzoek toont echter aan dat we op best wel wat landen achterlopen. Zo vindt in Europa gemiddeld 54 procent van de consumenten online shoppen een probleem voor het klimaat (tegenover 44 procent bij ons). We zouden op dit vlak juist een voorbeeld moeten nemen aan onze oosterburen. In Duitsland vindt namelijk 63 procent dat ecommerce schadelijk is voor het milieu. Ook is 16 procent bereid extra te betalen voor een CO2-neutrale bezorging.

“Duurzaamheid is een actueel thema, toch laat ons onderzoek zien dat dit nog lang niet bij alle consumenten op de agenda staat. Tegelijkertijd zien we wel dat het aantal groene bezorgopties groeit. Zo komen er nieuwe spelers als Budbee en Homerr op de markt, maar werkt ook DPD aan CO2-compensatie,” aldus Rob van den Heuvel, CEO en medeoprichter van Sendcloud.

‘Meer aandacht voor de groene bezorgopties’

Hij opteert voor meer aandacht vanuit de webwinkels en pakketverzenders. “Willen we consumenten zover krijgen te betalen voor groene levering, dan moeten we hen eerst overtuigen van de meerwaarde hiervan. Dat begint bij meer aandacht voor de verschillende groene bezorgopties die er zijn. Hoe vaker duurzame levering wordt aangeboden, hoe groter de kans dat consumenten dit uiteindelijk zullen omarmen.”

Hoe vaker duurzame levering wordt aangeboden, hoe groter de kans dat consumenten dit omarmen.

Tags

Reacties

Henoch

Henoch

Hoofd- en eindredacteur. Houdt niet van taalfouten.

Bekijk alle berichten van Henoch