1 op 5 consumenten wil betalen voor duurzaamheid

1 op 5 consumenten wil betalen voor duurzaamheid

Slechts 19 procent van de Nederlandse consumenten is bereid om wat extra’s te betalen, zodat een online bestelling op een duurzame manier geleverd kan worden. En dat terwijl duurzaamheid momenteel zo’n hot topic is, onder zowel consumenten als webwinkels.

Het zo min mogelijk uitstoten van CO2 in de ecommerce mag dan een actueel onderwerp zijn, dat wil nog niet zeggen dat Nederlanders er gelijk de portemonnee voor willen trekken. Dat blijkt uit onderzoek van Trusted Shops onder duizend consumenten.

71% kiest voor duurzaamheid als het hen niks kost

Net geen vijfde van alle ondervraagden zou betalen voor het duurzaam leveren van een online bestelling. Van de mensen die wél bereid zijn om financieel bij te dragen voor een duurzame levering, zou een kwart 5 euro extra betalen. Hetzelfde onderzoek laat ook zien dat 71 procent van de ondervraagden wel zou kiezen voor een duurzame levering als er geen extra kosten aan verbonden zijn.

Meerderheid wil best wachten voor duurzame bestelling

De meeste consumenten (86 procent) hebben er overigens geen problemen mee om langer te wachten op hun bestelling als dit betekent dat die wel duurzaam wordt geleverd. Het onderzoek toont dat 29 procent best een dag langer wil wachten, terwijl 25 procent geen problemen heeft met een levertijd die nog eens twee dagen langer duurt. En 32 procent zou zelfs nóg langer wachten.

‘Duurzaamheid wordt belangrijker’

“Duurzaamheid is een steeds belangrijker thema, ook in de ecommerce”, zo zegt Tim Heinen, Country Manager Benelux bij Trusted Shops. “Ik verwacht daarom dat steeds meer Nederlanders het belangrijk vinden om te weten welke weg een pakketje aflegt en hoe duurzaam dit verloopt.”

Hij adviseert webwinkels dan ook om hier aandacht aan te besteden op hun website. “Mijn advies is om te kijken wat voor stappen er kunnen worden gezet op het gebied van duurzaamheid. Kijk bijvoorbeeld eens naar nieuwe samenwerkingen met bezorgbedrijven. Sommige partijen bezorgen alleen nog maar op de fiets of met een elektrisch voertuig, wat vaak goedkoper is en natuurlijk voor minder CO2-uitstoot zorgt.”

Over de auteur

Over de auteur

Ecommerce News is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten