37% webshops vermeldt contactgegevens goed

37% webshops vermeldt contactgegevens goed

Van de 100 grootste webwinkels in Nederland, vermelden maar 37 een e-mailadres en telefoonnummer op een logische, goed vindbare plek op de website. Dit is sinds mei vorig jaar verplicht. Het grootste deel van de webwinkels overtreedt deze regel dus.

Dit blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Daarvoor controleerde het de 100 grootste webwinkels in ons land en 31 energiebedrijven. Bijna de helft van de webshops (46) heeft wel een telefoonnummer op de website, maar geen goed vindbaar e-mailadres. Volgens de controle hebben AliExpress, Etsy, Veepee en Wish een (duur buitenlands) telefoonnummer op de website gezet, maar nemen ze niet op.

Geen e-mailadres bij AliExpress, Amazon en Nike

Veel webwinkels verstoppen het e-mailadres in de algemene voorwaarden. Dit is geen logische plek en daarom is dit ook een overtreding van de regels. Van AliExpress, Amazon, Benu Webshop, Domino’s, Ikea en Nike werd geen e-mailadres gevonden. Benu en Domino’s openden alsnog een e-mailadres na een benadering van de onderzoekers. Ikea zei dat het van plan is dit later dit jaar te doen. AliExpress, Amazon en Nike reageerden niet.

Telefoonnummer via de chatbot

Ook het telefoonnummer is vaak lastig te vinden. Amazon, eBay en Shein hebben geen telefoonnummer. De onderzoekers konden bij andere winkels vaak de telefoonnummers of e-mailadressen via andere wegen vinden, zoals via de chatbot.

‘Consumenten moeten eenvoudig contact kunnen krijgen met een mens als ze dat willen.’

“Bedrijven moeten zich aan de regels houden en goed bereikbaar zijn. Te vaak maken ze zich er makkelijk van af met contactformulieren of chatbots. Maar dat is onvoldoende. Consumenten moeten eenvoudig contact kunnen krijgen met een mens als ze dat willen”, zegt Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond.

Duitse webshops lastig telefonisch te benaderen

Eerder deze maand werd er ook een onderzoek over de bereikbaarheid van de 100 grootse Duitse webwinkels gepubliceerd. De telefoonnummers van meer dan één vijfde van die webshops waren niet of lastig te vinden. En zeven van hen waren niet telefonisch bereikbaar.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten