menu

2013 wordt jaar van C2C-marketing

jaar van c2c-marketingConsumer-to-consumer-marketing,  kent een
stevige opmars. RewardStream gelooft zelfs dat 2013 het jaar wordt van
deze vorm van marketing. Consumenten vertrouwen immers steeds meer op
aanbevelingen van mensen die ze kennen en steeds minder op wat merken en
bedrijven zelf zeggen.

Terwijl merken zich meer bewust worden van de macht die consumenten hebben over hoe het merk wordt gezien door andere consumenten, zijn marketeers op zoek naar manieren om die consumenten op een traceerbare en meetbare manier te betrekken in de merk-conversatie. De houding van de consument richting marketing is sowieso flink aan het verschuiven.

De door merken gesponsorde marketing, bijvoorbeeld in de vorm van advertorials in kranten, tijdschriften of online, wordt steeds minder vertrouwd door de consument, terwijl aanbevelingen van vertrouwde persoonlijke connecties op de weg richting aankoop juist steeds meer worden vertrouwd. Volgens RewardStream zit C2C-marketing in de lift en zal 2013 het jaar worden waarin het echt mainstream wordt en een ‘must have’-marketingdiscipline.

C2C-marketing of mond-tot-mondreclame
En daar kunnen ze wel eens gelijk in hebben. Want met alle kanalen waarop een consument zich online kan uiten is de stem van de consument weer volop aanwezig. Eigenlijk is C2C-marketing dan ook niets meer of minder dan mond-tot-mondreclame. Maar dan een die je zelf probeert te volgen, sturen of waarderen en complimenteren, mocht je al wat mooie reacties over je bedrijf ontdekt hebben.

We volgen waarschijnlijk onze mond-tot-mondreclame al een tijdje via Google Alerts, meten het via speciale statistiekensoftware of zoeken al naar positieve reviews of reacties. Maar als je het in wilt gaan zetten in je marketingstrategie dan gaat het komend jaar wel verder dan alleen wat monitoring en meetbaar maken.

Klanten en medewerkers uitnodigen
Volgens de onderzoekers moeten marketeers volgend jaar klanten en werknemers gaan uitnodigen om deel te nemen aan hun marketingteam. Een positieve klant bedank je niet alleen voor zijn positieve tweet of like, maar nodig je uit op een nieuwe productlancering, een workshop of persoonlijk VIP-feestje. Persoonlijke aanbevelingen zullen ‘hot, hot, hot’ zijn en marketingbudgetten verschuiven van de traditionele kanalen naar sociale kanalen maar vooral het blij maken van die eindgebruiker zelf. Ook zullen referrals mobiel gaan in 2013 en zullen referral-programma’s en klanten die een bedrijf of merk promoten en willen ondersteunen het ook helemaal gaan worden dat jaar.

Marketeers moeten hoe dan ook het veranderde publiek proberen bij te benen. Dat kan alleen als er een persoonlijke relatie met dat publiek wordt opgebouwd. De consument van vandaag is veel technischer onderlegd en is in sommige gevallen zelfs cynisch geworden als het gaat om diverse vormen van traditionele marketing. Marketeers moeten dus verhuizen naar nieuwe kanalen om consumenten bij het merk of bedrijf te betrekken en met hen op vertrouwen gebaseerde relaties aan te gaan.

Consumenten worden experts
Voor consumenten is het afgaan op de mening van vrienden al een feit. Voor marketeers is dit echter een geheel nieuwe uitdaging. En nu, meer dan ooit, vindt C2C-communicatie in realtime plaats via social media, mobiele apparaten en draadloze bereikbaarheid. Zogeheten experts van het merk zijn niet langer alleen maar de mensen die het merk verkopen, maar de mensen die het merk ook daadwerkelijk kopen en gebruiken. De autoriteit van een merk is langzaamaan gekaapt door consumenten die er verstand van hebben en die er een mening over hebben.

Marketeers moeten dus niet alleen de kracht van C2C-aanbevelingen herkennen en erkennen, maar ook leren hoe ze die aanbevelingen kunnen sturen en gebruiken. En dat is lastig, want in tegenstelling tot traditionele marketingtechnieken met gemakkelijk meetbare statistieken, lijkt mond-tot-mondreclame soms wel een ontembaar, niet te vangen beest. Maar, zo zegt RewardStream: "Als je niet bezig bent met het beïnvloeden, het stimuleren en het volgen van je referrals, dan ben je bezig met het negeren van een hele belangrijke factor in veel aankoopbeslissingen, die worden gemaakt door de kopers van jouw producten en diensten.”

"Wij voorspellen dat in 2013 de lijn tussen marketingteams, klanten en medewerkers zal vervangen en dat er een budget-verschuiving plaatsvindt van merk-gesponsorde reclame (zoekmachines, e-mail, affiliate) naar sociale, mobiele en C2C-aanbevelingen", concludeert het bedrijf. “Het wordt tijd om je positie in mond-tot-mondmarketing te evalueren en niet te overwegen óf je je marketingstrategie gaat uitbreiden om meer nadruk te leggen op C2C-marketing, maar wannéér je die gaat uitbreiden.”

Tags

Reacties