Zonder personalisatie minder omzet

Zonder personalisatie minder omzetEngelse retailers zouden bijna 100 miljoen euro aan extra inkomsten mislopen doordat ze er niet inslagen om de shopervaring van consumenten te personaliseren. In het Verenigd Koninkrijk is het zelfs zo dat de helft van de consumenten aangeeft eerder voor een winkel te kiezen als die hen een goede persoonlijke ervaring aanbiedt.

Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty. Het online-marketingbedrijf heeft het in haar laatste rapport over hoe recensies niet de enige manier zijn waarop een meer verbonden branche de interactie tussen consument en retailer heeft veranderd. Personalisatie valt niet te onderschatten. “Door data te gebruiken die online en via de mobiel zijn vergaard, kunnen winkeliers de communicatie en aanbiedingen voor klanten persoonlijker maken. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een op maat gemaakt e-mail of door gerichte aanbiedingen te doen voor producten waarvan de retailer weet dat die klant dat kan waarderen.”

Personalisatie kan leiden tot meer omzet
Het verpersoonlijken van de shopervaring kan ervoor zorgen dat een klant trouwer is aan je webwinkel, wat er weer toe kan leiden dat hij meer of vaker zijn geld uitgeeft in je shop. Dat blijkt ook uit het onderzoek, waarin 56% van de ondervraagde consumenten aangeeft dat wanneer een winkelier hen een goed gepersonaliseerde ervaring biedt, ze meer moeite zouden doen om vaker bij die webwinkel te shoppen.

“Als je deze cijfers doorberekent, zou je kunnen zeggen dat personalisatie kan leiden tot een stijging van 7.8% in verkoopcijfers voor een middelgrote webwinkelier. Wanneer we het in bedragen omzetten dan kan het voor een bedrijf dat jaarlijks 1,2 miljard omzet toch al snel zo’n 94 miljoen euro meer omzet betekenen in een jaar tijd. Voor grotere winkels is dit bedrag natuurlijk nog hoger”, aldus Webloyalty.

Laten verleiden tot aankoop
Wat betreft de personalisatie in winkels en online, zoals met aanbevolen producten en aanbiedingen die zijn afgestemd op de wensen en voorkeuren van de klant, zegt 28 procent van de consumenten dat ze zich soms bewust zijn van dergelijke manieren van verpersoonlijking en dat ze zich hierdoor soms ook laten verleiden tot een aankoop. Voor één op de tien consumenten heeft personalisatie zelfs een grote of enorme invloed op ze.

Voor Guy Chiswick, directeur van Webloyalty Noord¬-Europa, is het in ieder geval duidelijk dat personalisatie de toekomst van online shopping is. “Winkeliers moeten zich bewust worden van de begeerte binnen de consumentengemeenschap en hierop reageren, als ze hier de vruchten van willen plukken.”

Tags

Verder lezen

Reacties