Bijna 92% geadverteerde producten op voorraad

Bijna 92% geadverteerde producten op voorraad

Van de geadverteerde producten in Nederlandse webwinkels, was 91.9 procent ook daadwerkelijk op voorraad in het tweede kwartaal van dit jaar. Deze score is hoger dan die van webwinkels in andere landen. Opvallend genoeg adverteren Nederlandse webwinkeliers minder vaak in het Engels dan collega’s in onze buurlanden.

Dit blijkt uit de Multichannel Marketing Report 2023 van DataFeedWatch. Nederlandse webwinkels scoren wereldwijd het hoogst met het percentage geadverteerde producten dat daadwerkelijk op voorraad is. Vorig jaar scoorde Nederland ook al hoog, met 90.2 procent.

Wereldwijd gemiddelde van 83,3%

Volgens het onderzoek was het wereldwijd gemiddelde van de producten die op voorraad waren in het tweede kwartaal van dit jaar 83,3 procent. Dit was een toename van 1,06 procent in vergelijking met een jaar eerder.

‘Dat Nederland hoog scoort heeft te maken met de hoge digitalisering van de logistieke markt.’

Dat Nederland hoger scoort heeft volgens de onderzoekers te maken met de hoge digitalisering van de logistieke markt in ons land. Hierdoor kunnen webwinkeliers de hoge vraag van kopers bijhouden. Daarnaast gebruiken online verkopers in ons land vaker voorraadbeheersystemen die automatisch producten verwijderen van de website wanneer de voorraad op begint te raken. Als deze producten aangeboden worden op meerdere platforms, hebben verkopers minder risico dat ze deze verkopen zonder te kunnen leveren.

Webwinkeliers verkopen op 3 kanalen

Net als vorig jaar verkopen Nederlandse webwinkeliers gemiddeld op 3,2 verkoopkanalen. Ook dit is hoger dan het wereldwijde gemiddelde van 2,8 kanalen. Opvallend genoeg adverteert maar 16,8 procent van de webwinkels in ons land ook in het Engels.

Maar 16,8% van de Nederlandse webwinkels heeft Engelstalige advertenties.

Dit is lager dan het aantal Engelstalige advertenties in Duitsland en België, die beiden ongeveer 24 procent scoren. Webwinkels in ons land scoorden nog lager in vergelijking met het wereldwijde gemiddelde van landen waar Engels niet de voertaal is. Dat gemiddelde ligt namelijk op 27,1 procent.

Nederlandse webwinkels geven hogere kortingen

Tussen 2022 en 2023 steeg het gemiddelde afgeprijsde producten wereldwijd met 14 procent. Wereldwijd gezien geven verkopers een gemiddelde korting van 34,15 procent op producten. In Nederland ligt dit gemiddelde hoger, namelijk op 39,7 procent. Volgens de onderzoekers geven webwinkeliers in ons land liever hogere kortingen, dan dat ze meer producten in de aanbieding zetten.

Pleuni

Pleuni

Pleuni werkt sinds 2019 bij Zietuwel, waar ze nieuwsberichten schrijft voor Ecommerce News en Ecommerce News Europe.

Bekijk alle berichten van Pleuni

Gerelateerde berichten