e-boekhouden

Winst webshops daalt naar 19 procent

Winst webshops daalt naar 19 procent

Webshops harkten weliswaar een recordomzet binnen op Black Friday, maar de winstmarge per product is dit jaar gezakt van ruim 21 naar 19 procent. Het gaat om een daling van ruim 11 procent. Dit komt onder meer doordat consumenten minder luxe aankopen doen.

Dat blijkt uit een onderzoek van businessmanagementtool FiveX. Hieraan deden 500 Nederlandse webshops mee met gemiddeld 500 tot 10.000 bestellingen per maand. Daarnaast is trenddata en gebruikersdata van Bol.com en Google Shopping gebruikt. Kledingwebwinkels deden niet mee aan de steekproef.

Ruim 11 procent daling

Op Black Friday draaiden Nederlandse webwinkels wederom een recordomzet, liet betaaldienst Mollie al weten. Er werd gemiddeld 13,8 procent meer omzet gemaakt dan vorig jaar. Maar hier staat tegenover dat de winstmarges dit jaar aanzienlijk lager zijn.

De gemiddelde winstmarge is gedaald naar 19,2 procent.

Lag de gemiddelde winstmarge per product vorig jaar nog op 21,7 procent, dit jaar is deze gezakt naar 19,2 procent. Het gaat daarbij om een daling van maar liefst 11,5 procent.

Minder luxe en energievretende aankopen

Ongetwijfeld is dit te wijten aan stijgende kosten voor webwinkeliers, zoals hogere advertentiekosten en inkoopprijzen, schrijven de onderzoekers. Daarnaast is te zien dat consumenten bepaalde aankopen achterwege laten in tijden van inflatie en hoge energieprijzen.

Consumenten laten bepaalde aankopen achterwege.

Zoekopdrachten voor nieuwe airpods zijn maar liefst 35 procent afgenomen, en naar keukenmachines wordt 30 procent minder gezocht. Producten die veel energie verbruiken, zoals terrasverwarmers, zijn nog minder in trek: hier werd 40 procent minder naar gekeken.

‘Vette jaren zijn voorbij’

Dure producten die noodzakelijker zijn voor klanten zien een onveranderde interesse, zoals wasmachines. Daarnaast zijn artikelen die energie kunnen besparen ongekend populair: de elektrische kachel krijgt 350 procent meer verkeer, net als energiemeters met 175 procent.

Er wordt 350% vaker gezocht naar elektrische kachels.

“Op individueel niveau is het voor webwinkels nog wel mogelijk omzetstijgingen of kostenbesparingen te realiseren, maar voor de sector als geheel leidt de margedruk onvermijdelijk óók tot lagere winsten,” zegt oprichter Kevin van der Eijk van FiveX. Daar voegt hij aan toe: “De vette jaren zijn voorlopig eventjes voorbij.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft nieuws- en achtergrondartikelen, met name over duurzaamheid in de ecommerce.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten