menu

Wereldwijde ecommerce was 2 biljoen euro waard in 2015

De wereldwijde online verkoop van producten en diensten heeft zich vorig jaar significant ontwikkeld. In vergelijking met 2014, groeide de ecommerce met 19,9 procent en was het uiteindelijk 2,3 biljoen dollar (2,05 biljoen euro) waard. De regio van Azië en Oceanië was goed voor 891 miljard euro.

Dit blijkt uit cijfers van het nieuwe Global B2C E-commerce Report van de Ecommerce Foundation. Daaruit kwam ook naar voren dat China weer de grootste ecommerce-industrie ter wereld heeft, met een totale online omzet van 683 miljard euro.

De Ecommerce Foundation verwacht voor 2016 een groei van 17,5 procent, wat zou betekenen dat de wereldwijde online omzet zo’n 2,4 biljoen bedraagt aan het eind van dit jaar. “Om dit enorme bedrag in het juiste perspectief te plaatsen: dat is ongeveer hetzelfde als het bruto binnenlandse product van een land als Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk”, aldus de organisatie. Hun verwachting komt daarmee hoger uit dan de voorspelling die eMarketer vorige maand deed over 2016.

Azië en Oceanië de absolute nummer één

De regio van Azië en Oceanië groeide met 28 procent en nam daardoor nog meer afstand van de twee andere grote ecommerce-regio’s, Noord-Amerika (+13%) en Europa (+13%). Samen zijn deze drie regio’s goed voor 97 procent van de wereldwijde ecommerce-omzet en de 891 miljard euro die in Azië en Oceanië werd omgezet is bijna evenveel als wat in Noord-Amerika en Europa samen werd omgezet.

Ecommerce wereldwijd in 2015
De ontwikkeling van de wereldwijde ecommerce in 2015.

Weinig internet-gebruikers

“Wat interessant is om op te merken, is het feit dat hoewel Azië en Oceanië beter presteren dan andere regio’s, de internetpenetratie beduidend lager is”, zo legt Richard van Welie, hoofdredacteur bij de Ecommerce Foundation uit. “Waar in Noord-Amerika en Europa 75 procent van de mensen is aangesloten op het web, is dit percentage in Azië en Oceanië slechts 45 procent. Zelfs China (51%) en India (27%), waar de ecommerce zeer hard groeit, is er een lage internetpenetratie. Stel je eens voor hoe hard hun online omzet zal groeien als meer mensen daar toegang krijgen tot het internet.”

Tags

Reacties